بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بررسی کلیسای جامع کوردوبا در اسپانیا

مسجد و کلیسای جامع کوردوبا، بنایی تاریخی و باشکوه است که تغییرات مذهبی که شهر کوردوبا با آنها در طول تاریخ مواجه شده را به خیر به نمایش می گذارد. مسجد جامع کوردوبا، مسجد زیبایی است که تأثیر دو مذهب مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مسیحیت و اسلام را آرم می‌دهد که حوزه‌‌ی اندلس را شکل دادند.

کوردوبا یا قُرطَبه شهری در منطقه اَندَلُس در جنوب اسپانیا و مرکز استان کوردوبا در اسپانیا هست. «قرطبه» یکی از شهرهای دارای شهرت «اندلس» (اسپانیا) و پایتخت حکومت امویان در اندلس بود. از این شهر همواره مسجد غدیر بلوار معلم مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین مرکز ها تمدن و تمدن اسلامی خیال می‌شود.

مسلمانان درین شهر مسجدهای بزرگی را بنا کردند که مهمترین آن مسجد قرطبه در همین شهر بود. بنای این مسجد جامع را عبدالرحمن الداخل مؤسس دولت اموی اندلس در سال ۱۷۰ هجری قمری به سبک جامع دمشق مسجد غدیر فلاحی مشهد استارت نمود.

فضای داخلی مسجد از ردیف هایی با قوس های سپید و قرمز‌رنگ تشکیل شده و مشمول یک تالار عبادت و همینطور حیاطی میباشد که مناره ها از آنجا روی مسجد سازه گردیده اند.

شما همینطور در باطن مسجد شاهد جنگلی مملو‌از ردیف ها و طاق های دوتایی ، مقصوره و محراب می‌باشید.

 

محل مناره اساسی مکانی میباشد که در آن ساختمان بلند ناقوس ایجاد شده است و برای دیدن نماهای خوب از کوردوبا می اقتدار از پله های مناره بالا رفت.

معماری این مسجد آنقدر جالب و چشمگیر میباشد که به محض ورود مسجد بابا قدرت مشهد به مسجد با این معماری به قرنها وسطی مهاجرت خواهید کرد.

مسلمان ها برهه زمانی فرصت وقت گیر در قرنها وسطی در اسپانیا حکومت می کردند و به همین خیال و خاطر معماری اسپانیا تاثیرپذیری متعددی از معماری اسلامی داشته میباشد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 29 ]

[ پنجشنبه 25 اسفند 1401 ] 11:27 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

مسجد شیخ زاید ابوظبی سو‌مین مسجد دوستداشتنی اسلام

از لحاظ مطرح ترین ها این فرش تنها عنصر والا این مسجد وجود ندارد به دلیل آن که لوستر جان دار درین مسجد نیز در رسته مطرح ترین ها به حساب آورده می شود. این لوستر دارنده بعد ها ده در ۱۵ متر هست و از طرفی با کریستال پر اسم و رسم درین مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد صنعت درست شده و در مثال خویش بی سابقه می‌باشد.

 

گنبد این مسجد از بیرون ۸۵ متر و از داخل ۷۰ متر طول داراست که فرم خاصی بدان داده است.به صورت کلی این مسجد مسجد غدیر بلوار معلم مشهد در کتاب گینتس دربین لیست رکورد دار ها موجود می باشد.

 

تعداد گل مجموعه های این مسجد ۴ تا بیان کرده اند که شما می توانید از طول ۱۰۰ متری آن لذت ببرید. در تمامی این ردیف ها از ۲۸ نوع سنگ مرمر برای ساختن استفاده کرده اند که بسیار مسجد غدیر فلاحی مشهد زیباست.

 

کلیه چیز درباره مسجد روضه خوان زاید ابوظبی

معرفی مسجد روحانی زاید ابوظبی سو‌مین مسجد دوستداشتنی عالم

وقتی که صحبت از شایسته ترین و گوناگون ترین جاذبه های عالم به دربین میاید هریک از ما میتوانیم فورا به ساختمان بلند ایفل، دیوار چین، ساختمان بلند کج پیزا، تاج محل و یا این که صدها جاذبه دیگر اشاره کنیم؛ البته صرفا با قدری کاوش بین کشورهای مختلف عالم، خواهیم مشاهده کرد جالب های منحصر دانا ورای تصور ما می باشند و حتا در کشور های هجران مانند پرو، می اقتدار مسجد بابا غدیر مشهد دیدنی های اعجاب انگیزی مانند ماچوپیچو را پیدا کرد. وضعیت به نحوی میباشد که هر چه زمان بیشتری بگذاریم، با جاذبه های بیشتر و متعدد تری رو به رو می شویم که عمل ما‌را برای جستن «برگزیدگان ها» طاقت فرسا می نماید. از همین رو یکی شایسته ترین منابع برای لیست کردن خاص های عالم، بازگشت به داده های عددی و ارقام و رضایت گردشگران است.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 14 ]

[ چهارشنبه 24 اسفند 1401 ] 10:59 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

به آتش كشيدن مسجدالاقصي در سال 1969

دومين ساعت آفتابي نيز توسط رشدي الامام ، مهندس اهل قدس و بر روي يكي از طاق‌هاي ايوان جنوبي منتهي به مسجد قبه الصخره ایجاد شده است. مسجدالاقصي در زير چكمه‌هاي صهيونيسم - تجاوزات صهيونيست‌ها به حرم قدس شريف قدمتي به درازاي جنبش صهيونيسم دارد تا جايي كه تئودور هرتزل بنيانگذار جنبش صهيونيسم در نخستين نشست مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد اين تکان كه در شهر بال و پر سوئيس برگزار شد تاكيد كرد : در حالتی‌که يك لحظه برنده به تصرف شهر قدس شويم و عبد در آن لحظه زنده و توانايي انجام كاري را داشته باشم حتي براي لحظه‌اي در نابودي هر آنچه كه در طول ساليان در قدس شكل گرفته است و براي يهوديان مقدس نيست ترديد نخواهم كرد.

 

دكتر اسرائيل الداد مورخ تبارک يهودي نيز در گفتگويي با خبرنامه آمريكايي تايم بر تصميم صهيونيست‌ها براي نابودي مسجدالاقصي تاكيد كرد وگفت : اسرائيل بايد محل پرستش هيكل را در محل مسجد غدیر بلوار معلم مشهد اصلي خود بسازد. ضمنا وقتي كه خبرنگار خبرنامه مذكور از اسرائيل الداد پرسيد كه به چه شکل جاری ساختن چنين چيزي ممكن هست پاسخ بخشید كسي چه مي‌داند شايد زلزله يا هر چيز ديگري صورت داده و پیرو وقوع آن همه چيز تغيير كند. مقامات رژيم اشغالگر قدس از تمامي ابزارهاي ممكن براي تخريب مقبره قدس شريف و احداث معبد ساختگي خود به کار گیری مي‌كنند و به مراد بسط حاكميت خود بر اين بقاع شريف و تخريب مسجدالاقصي تدابيري را نيز انديشيده‌اند كه اجراي اين تدابير از همان اولين روز استيلاي صهيونيست‌ها بر نصیب شرقي شهر قدس در هفتم ژوئن 1967 استارت مسجد غدیر فلاحی مشهد شده است .

 

به راه پرتاب کردن آتش سوزي - جنايت به آتش كشيدن مسجدالاقصي اولين کارایی آشكار صهيونيست‌ها براي تخريب اين مكان مقدس بود . در تاريخ 21 آگوست 1969 يك يهودي استراليايي تبار به نام مايكل روهان ، با روشن كردن آتش در مسجدالاقصي باعث شد كه منبر صلاح الدين به طور كامل طعمه حريق گردد و صحن‌هاي شرقي و جنوبي نيز مسجد بابا غدیر مشهد در آتش بسوزد تا جايي كه مساحت نصیب آتش گرفته مسجد به 1500 متر مربع رسيد ، يعني يك سوم از مساحت 4400 متري اين مسجد مبارك را در برگرفت. 

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 20 ]

[ سه شنبه 23 اسفند 1401 ] 10:48 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

وجه تسمیه مسجد‌الحرام

تاریخچه مسجد‌الحرام

مسجدالحرام (عربی: المسجدالحرام) مشهورترین و مقدس‌ترین مسجد در فقید اسلام، واقع در شهر مکه است که کعبه، قبله مسلمان‌ها، در آن جای دارد. اشیا، بناها و اماکن مقدسی همچون حجر‌الاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل در‌این مسجد جای گرفته‌اند. مسجدالحرام در فقه اسلامی، افزون بر احکام عمومی مسجد، احکامی ویژه نیز داراست. در شریعت اسلام بر هر مسلمانی مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد واجب میباشد در صورت یارا، یک بار در عمر خود به مکه سفر کند (سفر حج) و مناسکی را که بعضا از آنان درین مسجد ایفا میگیرد، جاری ساختن دهد.

 

نام مسجد‌الحرام

ابن جوزی وجه تسمیه مسجد‌الحرام را تحریم صید و جدا شجر در اطرافش گفته میباشد.

چرا به خانه خداوند «مسجد‌الحرام» می گویند؟

از امام درستگو(علیه‌السلام) سؤال شد که چرا کعبه را بیت الله الحرام نامیده‌اند؟ حضرت در جواب فرمودند: (لانّه حُرِّمَ عَلی المشرکینَ اَن یدْخلوه)؛ چون بر مشرکان حرام میباشد که وارد آن شوند. در واقع، کلام حضرت اشاره مسجد غدیر بلوار معلم مشهد به آیه (یـأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلاَیقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَـذَا) ؛ ای افرادی که ایمان آورده‌اید! مشرکان ناپاکند، پس نباید بعداز این سال نزدیک مسجدالحرام شوند.

 

حالت جغرافیایی و حدود مسجد

مسجدالحرام، در شهر مکه عربستان سعودی فی مابین کوه‌های ابوقبیس، اجیاد، هندی و عمر واقع هست.

حدود کنونی مسجدالحرام: از شرق به کوه ابوقبیس، از غرب به کوه مسجد بابا غدیر مشهد عمر و خیابان شبیکه، از شمال به خیابان شامیه و کوه هندی و از جنوب به خیابان اجیاد و مسفله محدود می گردد.

 

حدود مقبره تا مسجدالحرام در نقاط مختلف، مختلف میباشد: از تنعیم تا مسجدالحرام ۶۱۵۰ متر، از جِعرانه تا مسجد ۱۸۰۰۰ متر، از مسیر طائف در نقطه هُدی تا مسجدالحرام ۱۵۵۰۰ متر، از مسیر لیث تا مسجد ۱۷۰۰۰ متر و از روش مسجد بابا قدرت مشهد جده تا مسجدالحرام ۱۱۰۰۰ متر فاصله می باشد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 21 ]

[ دوشنبه 22 اسفند 1401 ] 11:22 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

مناسک ، زيارت و اعتکاف در مسجدالاقصی

زاهد انوشي و خصوفی نيز طی قرن‌های سوم و چهارم هجری با قصد تقرب ، ایفا مناسک ، زيارت و اعتکاف در مسجدالاقصی بار مسافرت بستند ، برای مثال : بکر بن ریلکس الدمياطی محدث (متوفی سال 289 هـ) و احمد بن يحيی بغدادی که تا مجال رحلت مسجد غدیر بلوار معلم مشهد در قدس مقيم بود .

 

به دليل قدوم فزاينده علمای اعلام که بمنظور تدريس به اين ناحیه سفرکرده بودند مسجدالاقصی در قرن پنجم هجری حرکت شتابنده علمی به خود ديد و از آن حوزه علميه مترقی در علوم فقه و حديث ایجاد کرد . حجت الاسلام ابوحامدغزالی ازسرشناس ترين شخصيت‌هايی بود که به اين منظور در سال 488 هجری به قدس سفرکرد و به تدريس پرداخت . ايشان متذکر شد‌ه‌است که 360 معلم در مسجد غدیر فلاحی مشهد مسجد حضور داشتند كه اين خود گويای جايگاه رفيع مسجدالاقصی نزد مسلمانان میباشد . متعاقب فتح بيت المقدس توسط صلاح الدين ايوبی ، چرخه علمی و دينی درمسجدالاقصی پس از وقفه‌ای قريب به يک قرن _ بر اثر اشغالگری صليبی‌ها _ مجدداً به جنبش در آمد و مسلمانان از هر قشر و طايفه ای بار ديگر برای زيارت ، انجام مناسک و اعتکاف از يک سو و استخراج علم ، تدريس و اقامت از سوی ديگر ، بار سفر بستند و نتيجه آن تأليفاتی چندین درباره ی فضايل قدس و مسجدالاقصی بود که در قسم ايوبی‌ها و مملوکيان شهرت خاصی يافت . در اينجا به مطرح شدن چندین گزینه مسجد بابا غدیر مشهد بسنده می‌کنيم :

 

الجامع المستقصی فی فضائل المسجدالاقصی

 

تأليف امام حافظ بهاالدين ابی القسم بن عساکر متوفی سال 600 هجری.

 

ايده احداث مدارس علوم دينی در عهد مملوکيان تبلور يافته و به اوج خود رسيد و تمامی مملوکيان از سلاطين و امرا گرفته تا قاضيان و دولتمردان و متمولان که به قدس عشق می‌ورزيدند به ساخت و باز سازی مدرسه ها دينی ، مسجد بابا قدرت مشهد ايوان‌ها و گوشه‌های دالان‌های مقبره شريف و دو ضلع شمالی و غربی آن عملکرد گماشتند و خلال تنظيم وظايف ، تأسيساتی را وقف مسجد کردند تا درآمدهای حاصله از آن صرف مسجد گردد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 18 ]

[ يکشنبه 21 اسفند 1401 ] 10:58 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تاسی از مسجد مدینه برای ساخت بنای مسجد

البته با همگی این وضع و اوضاع معماران اهل ایران و مسلمان از فرصت ورود اسلام به کشور‌ایران در ایجاد کرد فضاهای معمارانه با سیاق اهل ایران و با مقصود الهی، در گیر وقفه مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد گردیده اند.

 

این وقفه، مشتمل بر مقطع هنگامی هست که آنان به منظور شناخت با خواست و هدفهای اسلام از فضاهای معماری صرف کرده اند، اثر ها این بعدازظهر صرفا تقلیدی بود از مدل و نحوه ایجاد کرد معماری اسلامی مسلمانها عرب.

  

١- مسجد بصره (۱۴ه.ق) باشيوه مسجد مدینه ساخته می‌شود: تراس مرکزی و شبستانهای ستوندار دور و بر آن، دوردیف ردیف به موزات دیوار قبله. نقشه کلی مربع صورت است و بعدها آن با بعدها مسجد نبوی اولیه، تقریبا مسجد غدیر فلاحی مشهد یک کدام از میباشد. محدوده دیوار آن حصاری از جمع های نی بود.

 

۲- مسجد کوفه: (۱۷ه. ق) با طرز مسجد مدینه ساخته می گردد. تراس مرکزی و شبستان های ستوندار فضا آن، پنج ستون ردیف به موازات دیوار قبله. نقشه کلی مربع صورت میباشد. از مختصات آن محدود بودن به خندقی میباشد که بر طبق آداب و رسوم مسلمانها اهل ایران مقیم کوفه کنده گردیده بود. سقف آن از شاخه های رطب و گل بود که بر روی ستونها قرار داشت، خویش مسجد بابا غدیر مشهد مسجد از همگی طرف گشوده بود البته بعد ها در سال ۴۰ هجری که بازسازی شوید دیواری گلی بر آن اضافه شد. در نصیب جنوبی، یعنی دیوار قبله دری وجود دا شت که به خانه حاکم وقت منتهی می‌شد. این مسجد قسمتهای بسیار مهمی از تاریخ سیاسی اسلام را به خویش تخصیص داده میباشد. برای مثال ضربت میل کردن حضرت علی (ع) در ۱۹ رمضان سال ۴۰ ه.ق در محراب این مسجد، از حوادث اصلی آن میباشد. این مسجد از دید عبادی وزیارتی برای مسلمین، مخصوصا شیعه ها دنیا دارنده مقام ومرته خاصی است که طرفداران می توانند جهت شناخت با آن به کتاب ها دعاها، مخصوصا مسجد بابا قدرت مشهد کتاب «مفاتیح الجنان، صفحه های ۳و۷ مراجعه نمایند.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 21 ]

[ شنبه 20 اسفند 1401 ] 10:56 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

قداست مسجدالاقصي نزد اسلام

وجه تسميه مسجدالاقصي

مسجدالاقصي نامي اسلامي است که خدا بلند درجه بر اين مکان قرار داد، در آيه نخستین سوره اسراء به وضوح از آن ياد گردیده است: سبحان الذي أَسرى بِعبده لَيلا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصا الذى بركنا حوله لنريه من ءاياتنا إنه هو السميع البصير- منزّه می باشد آن خدايى‏ كه عبد و بنده‏اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الأقصى كه پيرامون مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد آن را بركت داده‌ايم سير بخشید، تا از آرم‏هاى خود به او بنمايانيم، كه او همان شنواى بيناست.

 

الاقصي يعني دورتر، يعني مسجدي که در مقايسه با مساجد مسجدالحرام و مسجدالنبي در مکه و مدينه مسجد بابا قدرت مشهد دورتر بوده می باشد.

 

مسجدالاقصي قبل از نزول آيات الهي به بيت المقدس دارای شهرت بود که در احاديث حضرت محمد (ص) نيز به آن اشاره شد‌ه‌است. پيش از اين نام، شهر بيت‌المقدس به ايليا معروف بود که اين نام به معناي عظمت، قداست و برکت مسجدالاقصي به وجود مسلمان ها می‌باشد. انبياء و پيامبران الهي چون حضرت ابراهيم (ع) ، حضرت داوود (ع)، حضرت سليمان (ع) و حضرت عيسي (ع) نيز در جوار مسجد بابا غدیر مشهد مسجدالاقصي زندگي کرده اند، بنابراين شکي در قداست آن وجود ندارد.

 

ارتباط و پيوند قداست مسجدالاقصي به عقايد و باورهاي مسلمان ها به دوراني باز مي خواهد شد که 17 ماه به عنوان اولين قبله‌گاه مسلمانها به شمار مي رفت، تا زماني که قبله‌ي مسلمان‌ها به کعبه انتقال يافت. وجهه‌ي اسلامي مسجد الاقصي به حادثه‌ي اسراء و معراج باز مي گردد که معبود در آياتي از قرآن کريم شبانه پيامبر اکرم را به سوي مسجد الاقصي در بيت المقدس در 27 رجب يکسال قبل از مسافرت مسجد غدیر فلاحی مشهد فرا خواند تا از اين مکان به آسمان عروج کند. مسلمانان با اين ديد در بالابردن و ارتقاء جايگاه ديني مسجد الاقصي و بيت المقدس و ارتباط آن با عقايد اسلامي نقش به سزايي را ايفا کردند.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 20 ]

[ سه شنبه 16 اسفند 1401 ] 9:40 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

نقش معماری مذهبی در ساخت مساجد

مذهب

آیین یا این که کیش یا این که طریقت یا این که شریعت، گروه ای از معارف، عقاید، باورها و قانونها و دستورهایی برای موعظه و رویش آدم و پیشبرد وی به سوی تکامل و رستگاری میباشد. تیم آئین از دو نصیب  مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تشکیل‌شده است:

 

الف) آموزه ها و جمله های اعتقادی )است ها / اصول)

 

ب) دستورهای عملی، اخلاقی و ارزشی که بر شالوده آموزه های اعتقادی پایدار گردیده اند (بایدها / فروع). در ادیان گوناگون، این آموزه های اعتقادی کوشش می نمایند تا پاسخی برای ادراک معماهای هستی و آنچه مسجد غدیر بلوار معلم مشهد فهم نشدنی هست)(بی غایت، مرگ( فراهم نمایند.

 

واژه های دیگری مانند کیش و مذهب گاه به به عبارتی مضمون‌ آیین و گاه در معنای زیرشاخه هایی از یک آئین به شغل می روند. دین یا این که آسمانی می باشد یعنی پیامبری آمده و مدعا این می‌باشد که هر چه آورده از طرف خدا و از آسمان میباشد و یا این که آسمانی وجود ندارد، یعنی نتیجه ها افکار و عقاید یک بشر است. از اصلی ترین آئین های عالم میتوان از دین های ابراهیمی اسم مسجد غدیر فلاحی مشهد موفقیت. دین های ابراهیمی که تمامی از یک ریشه و حوزه‌ ی خاورمیانه سرچشمه می گیرند عبارت اند از اسلام، مسیحیت و یهودیت .از آیین های گران قدر دیگر در فقید می اقتدار از بوداگرایی، هندوگرایی و آیین کنفوسیوس گرایی اسم توفیق. ادیان لزوما خداوند اساس نیستند، ولی به حیث می‌رسد تک تک ادیان معتقد به ماوراء طبیعت باشند. دین های دیرین فراوان دیگری نیز وجود داراست مانند زرتشتیگری، مانی گری، مهرپرستی و جز این ها.

 

معماری مذهبی

فضاها و جای های دینی و مذهبی به جهت تکوین شان که براساس اعتقادات مسجد بابا قدرت مشهد و معنویات جامعه ها متعدد انجام یافته، از تقدس و احترام خاصی برخوردار هستند. 

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 17 ]

[ دوشنبه 15 اسفند 1401 ] 11:24 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

مسجد مکی زاهدان به مسجد سلطان احمد استانبول

زاهدان یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان که دارنده جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار متعددی میباشد، زاهدان شهری سابق که عمر تاریخی آن به قرنها پیش گشوده میشود، یکی از زیباترین و دیدنی ترین دیدنی های زاهدان مسجد تاریخی مسجد غدیر بلوار معلم مشهد مکی میباشد که درین نوشته ی علمی قصد داریم به معرفی این مسجد بپردازد. 

تاریخچه مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی زاهدان یکی جاذبه های جالب و مذهبی در زاهدان که در سال 1353 هجری خورشیدی به وسیله یک کدام از روحانیون اهل سنت عبدالعزیز ملازاده در خیابان خیام زاهدان ساخته شد، عمر این مسجد به نیم قرن میرسد، مسجد مکی دارنده حجم متعددی مسجد غدیر فلاحی مشهد و معماری بی نظیری است، این مسجد در زمینی به حجم 600 متر مربع تاسیس شد، نمای بیرونی این مسجد مشابهت متعددی به مسجد فرمان روا احمد استانبول داراست و نمای داخای آن به مسجد رسول در مدینه تشابه دارد و طراحان این مسجد را از روی این دو مسجد سرمشق برداری کرده اند. مسجد مکی مسجد اهل سنت می‌باشد، و از ارزش و التفات خاصی دربین عموم زاهدان برخوردار‌است. بیشتر عموم زاهدان این مسجد را به اسم مولانا عبدالعزیز می ‌شناسند. مولانا عبدالعزیز مسجد دیگر نیز بنان مسجد مدنی در زاهدان ساخته است، او اسم این دو مسجد را در واقع مسجد بابا غدیر مشهد بنام های دو شهر مقدس مکه و مدینه اسم گذاری نموده است. او‌لین نماز آدینه در مسجد مکی در سال 1365 برگزارشد.

  

معماری مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی یکی‌از بزرگترین مساجد اسلامی در دانا به حساب آورده می شود. مسجد مکی زاهدان همان طور که در صدر گفته شد، دارنده معماری بی نظیری می‌باشد که از دو مسجد فرستاده در مدینه و مسجد پاد شاه احمد در استانبول مسجد بابا قدرت مشهد الگوبرداری شده است، مسجد مکی دارنده 32000 متر مربع پایین سازه و چهار مناره به طول 92 متر دارااست، مسجد مکی دارنده 52 گنبد میباشد که طول گنبد مرکزی آن به 46 متر می ‌برسد. 

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 16 ]

[ يکشنبه 14 اسفند 1401 ] 9:54 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

ورودی های مسجد آبی‌رنگ استانبول

این چینش آبشاری بسیار وجدآور هست و توازن بصری زیبایی به این سازه می دهد. در اطراف نیز 8 گنبد کوچکتر و 6 مناره هم صورت تیم را کامل شدن می‌نمایند. وجود ۶ مناره در اطراف گنبدهای مسجد، یک کدام از خصوصیت‌های مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد خاص مسجد آبی‌رنگ استانبول میباشد. از آنجاییکه اکثر مساجد دارنده چهار، دو یا این که یک مناره می باشند، این خصوصیت مسجد آبی بسیار اختصاصی و چشمگیر می باشد. داستان شد‌ه‌است که‌این زمینه به جهت غلط شنیداری معمار اتفاق افتاده میباشد! در واقع فرمان روا عثمانی امر ساخت مسجدی با مناره‌های طلایی (altin) را میدهد که معمار این مسجد به نادرست شش (alti) مناره می‌شنود و در سود مسجد مسجد غدیر بلوار معلم مشهد پادشاه احمد به مکان مناره طلایی، با شش مناره ساخته می‌گردد. این خطا در زمان خودش غوغا متعددی به‌راه‌انداخت و آیتم نقد بخش اعظمی از بزرگان قرار گرفت چون مسجد الحرام در مکه نیز 6 مناره داشت و بسیاری از بزرگان تشکیل داد مسجد آبی‌رنگ را به نوعی گستاخی فرمان روا عثمانی می‌دانستند. برای رفع این نقص‌ پادشاه احمد دستور داد یک مناره اضافه برای مسجد الحرام بسازند که‌این شغل نیز بوسیله معمار مسجد آبی‌رنگ ایفا شد.

 

 

چرا مسجد پاد شاه احمد شش مناره داراست؟

شناخت با قسمت‌های مسجد آبی استانبول

مسجد فرمان روا احمد از قسمت‌های مختلفی ایجاد شده است که از جمله آن ها می‌اقتدار به بنای ورودی مسجد، تراس مسجد، شبستان، مکتب شاه احمد، آرامگاه، عمارت منحصر شاه و وضوخانه اشاره نمود. برای شناخت بیشتر شما مسجد بابا غدیر مشهد عزیزان، درپی مهم‌ترین قسمت‌های مسجد آبی‌رنگ استانبول را معرفی خوا هیم کرد:

 

مسجد فرمان روا احمد استانبول ورودی‌های متعددی دارد. سه ورودی گروه در ضلع شمال غربی و در میدان پادشاه احمد (میدان اسب دوانی) قرار دارا هستند. درین در بین ورودی مهم مسجد به جهت داشتن بنا‌ای بلند و مسجد بابا قدرت مشهد طاق دار و یک گنبد خرد و خوشگل، جلب اعتنا می‌نماید. موردنیاز است بدانید که اذن ورود به غیرمسلمانان از این ورودی داده نمیشود. 

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 10 ]

[ شنبه 13 اسفند 1401 ] 13:19 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]