بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

ماجرای چنار کهنسال امامزاده

کمتر از ۲۰ سال پیش، در محوطه‌ این مسجد غدیر بلوار معلم مشهد  امامزاده، چناری کهنسال وجود داشت که بیان کننده حدود ۸۰۰سال از عمرش می‌سپری شد. این چنار که به تصویب به جا مانده فرهنگی نیز رسیده بود، از مشهور‌ترین چنار‌های دیرین‌سال کشور‌ایران بود که در اثرها جهانگردان فرنگی نیز به آن اشاره ‌میشد. ژان دیولافوا، جهانگرد پر اسم و رسم فرانسوی، در خصوص این چنار نوشته بود: فضا آن حدوداً به ۱۵‌ متر میرسد. هر کدام از شاخه‌های آن مانند تنه درخت دیرین‌سالی بر فراز بنای مسجد و دور و بر آن رمز به عرش کشیده میباشد. متأسفانه با گرد هم آیی قناتِ تحت امامزاده، این درخت مسجد غدیر فلاحی مشهد  چنار جراحت روءیت کرد و با تایید صلاحیت ارثیه فرهنگی در سال ۷۹ انقطاع شد.

معماری مقبره

بنای بقاع اساسی مشمول ساختمان چهارگوش تعالی و مستحکمی با دیوارهای ضخیم میباشد و فضای درونی آن به طور تقریبً ۵٫۶ متر مربع مساحت داراست. احوال طاق‌نماها و معماری ساختمان و پوشش آن از معماری بناهای سدهٔ هفتم و هشتم میباشد. سازه به شواهد در امامزاده با تقوا کتیبه‌ای به سال ۷۰۰ ق وجود داشته که ظاهراً در تعمیرات و تغییر و تحول مدخل سازه از در بین رفته‌میباشد که سازه بر آن به طور همزمان با پادشاهی غازان خان بوده‌میباشد.

در درون حریم کبیر امامزاده مسجد بابا غدیر مشهد  پارسا صندوقی چوبین وجود داراست که احتمالاً به زمان اواخر صفوی یا این که افشار وابستگی داراست و بارگاه ممتاز نقره‌ای آن که اضلاع شرقی و شمال شرقی و غربی آن دارنده محیط مشبک مزین به نقره و ضلع جنوبی آن مشبک چوبی میباشد از وقفیات مرحوم آقای میرزا سعیدخان وزیر کارها خارجه اواخر قاجار میباشد. در گسترش اولیه نزدیک به ۱۲۰۰ ق مسجد، حسینیه و خزینه در صحن شمالی و در زمین‌هایی که به وسیله شجاع السلطنه، پسر ششم فتح‌علی‌پاد شاه وقف امامزاده شد تشکیل‌شده‌میباشد.

حیاط ورودی و رواق در سمت شمال بقاع واقع میباشد و بالای بقعه در رواق، لوح مستطیل خشتی کاشی‌کاری شده است که تاریخ ۱۲۱۰ هجری قمری را بر خویش داراست و اسم فتح‌علی‌فرمان روا بر آن حک شده است. هلاکو میرزا فرزند فتح‌علی‌سلطان قاجار در سال ۱۲۱۰ ق، بانی مرمت و آذین‌کاری آن بوده‌میباشد. او گنبد را با کاشی پوشاند و در ورودی را از غرب به شمال که تراس موقوفه پدرش بود بازگرداند. کتیبه‌ای به‌این مضمون در بالای ورودی بقاع نصب شد که اینک جانور وجود ندارد.کافی میباشد مسجد بابا قدرت مشهد  خویش را به واپسین پایانه خط یک مترو، یعنی پایانه تجریش برسانید. بعد از پیاده شدن از مترو، با پنج دقیقه پیاده‌روی به میدان تجریش خواهید رسید و آنگاه می توانید ضریح امامزاده باتقوا (ع) را بیابید. حتی این قابلیت برایتان وجود دارااست از آژانس‌هایی به کارگیری نمایید که از آحاد نقاط شهر به میدان تجریش تردد می‌نمایند. از سایر مورد‌های وصال به امامزاده باتقوا طهران، خط BRT میباشد.


برچسب ها: مسجد غدیر بلوار معلم مشهد , مسجد غدیر فلاحی مشهد , مسجد بابا غدیر مشهد , مسجد بابا قدرت مشهد ,

[ بازدید : 6 ]

[ چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 ] 9:51 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]