بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

مسجد سهله کوفه

 

۴- مسجد کوفه از مساجد چهارگانه گرانقدر دنیا

 

جای : شهر نجف در عراق

 

مسجد کوفه یکی‌از مساجد چهارگانه گرانقدر فقید اسلام میباشد. مسجد بابا قدرت مشهد این مسجد در ۱۲ کیلومتری شمال شهر نجف واقع میباشد. گفته می‌شود این مسجد شروع توسط حضرت انسان تشکیل‌شده و بعداز مسجدالحرام قدیمی‌ترین مسجد دانا است. در ده سال‌های اولیه هجری قمری این مسجد بوسیله سعد بن ابی وقاص مرمت و آن‌گاه به وسیله علی ابن ابی طالب مرکزی اصلی برای خلافت در حیث دریافت شد. حرم بعضی از بزرگان و علمای شرعی در آنجا جای‌دارد.

 

مسجد کوفه با صورت هندسی مربع و با ارتفاع و مسجد بابا غدیر مشهد عرضی نزدیک به ۱۱۰و۱۱۶ متر و صحنی کلان و فارغ از سقف و دیوارهایی به طول ۲۲ متر که دورتا به دور محوطه اش هفتاد و شش غرفه وجود داراست، پیاده سازی گردیده‌است. این مسجد چهار در برای ورود و خروج دارااست.

 

مثلا مساجد اساسی شیعه مسجد سهله است

 

مسجد سهله (اسم‌های دیگر: مسجد سهیل، بنی‌ظفر، عبدالقیس) یکی از مشهورترین مسجد غدیر فلاحی مشهد مساجد اسلامی میباشد که در قرن اول هجری توسط قبایل عرب در کوفه در سمت شمال غربی مسجد جامع کوفه به مسافت حدود دو کیلومتر ساخته‌شده است. این مسجد یکی‌از دیرین‌ترین مساجد منتسب به حجت بن الحسن، امام دوازدهم، شیعه ها میباشد. مسجد سهله در شرق نجف یعنی در شهر کوفه قدیم قراردارد، این مسجد در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی حرم امام علی با زاویه ۳۷ جايگاه و ۲ کیلومتری شمال غربی مسجد  مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد کوفه با زاویه ۵۳ درجه جای‌دارد. در گروه احادیث با تعابیر مختلفی از رده معنوی و منزلت مسجد سهله خاطر گردیده است. می اقتدار اظهار کرد از خبرها چنان معین می شود که پس از مسجد اعظم کوفه مسجدی به فضیلت این مسجد نیست.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 11 ]

[ يکشنبه 30 بهمن 1401 ] 11:37 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تاریخچه ورودیهای مسجد گوهرشاد

از لحاظ استحکام سازه و خصوصیت‌های معماری اسلامی و زیبایی در پیاده سازی، اسلوب، خط، کاشی‌کاری‌های معرق و غیرمعرق، مرقم و غیرمرقم، مقرنس، گچ‌کاری و دیگر تزئینات هنری و مشخصه‌های معماری سنتی بی‌نظیر و ممتاز داراست. مسجد بابا قدرت مشهد بنای مسجد با سپری شد ۶۰۰ سال همچنان مستحکم و ماندگار، زیرا آیینه‌ای است که عظمت و عمر و زیبایی معماری و هنر اسلامی در پیمان تیموری را به اکران میگذارد. خراسان در کتاب های کهن اهل ایران پهنه ی زمین به هفت اقلیم بخش شده است. که از جمله ی آن‌ها ساوات (مرز و بوم مشرق) یعنی خراسان می‌باشد. کلمه و واژه ی خراسان خویش ترکیبی از دو کلمه و واژه ی سابق اهل ایران یعنی «خور» در مضمون‌ خورشید و «سهل وآسان» صفت فاعلی از ریشه ی «آس» در معنای برآمدن و سرزدن میباشد و خراسان سرزدنگاه خورشید یا این که مشرق زمین مسجد بابا غدیر مشهد معنی می دهد. در کتاب شهرستان های جمهوری اسلامی ایران اولیه سرزمینی که نامش برده می‌شود خراسان با شهرهای سمرقند، سغر، بلخ، خوارزم، مرو، مرورود، هرات، توس، پوشنگ، نیشابور، قاین، گرگان، کوش می باشد.

جغرافی نویسان اسلامی غالباً خراسان را بارکده ی دانا اسلام دانسته و حدود آن را کلان تعریف کرده اند بدین ترتیب اسم خراسان یادآور تقدسی قدیمی است که خاطره های جمعی را برای اقوام بخش اعظمی متداعی می نماید. چه سرزدنگاه خورشید و پرتو قسمت مرز و بوم ای آریایی از فرصت های بسیر به دور میباشد به باعث این تقدس و التفات فرهنگی هست که‌این سرزمین را رده محققان، بزرگان، فقها و مسجد غدیر بلوار معلم مشهد علما دانسته اند و آن را تعالی شمرده اند. از کجای این خراسان تعالی (خراسان قدیم) بگوییم از مشهد مقدس که آرامگاه جان فقید میباشد و پیکر تمیز فرزند گران قدر بنی اکرم (ع) را در آغوش دارااست، از بلخ براق و سمرقند ز زمینش یا این که از گهواره ی هنر و آرامش، هرات، نیشابود، قاین، بیرجند، سبزوار. از کجای این میهن مقدس حرف بگوییم که بام و درش براق میباشد و کوه و بیابانش تابان، خراسان یادآور جاذبه های خاص و خاطره های دلنشینی میباشد که شوق کودکی و پر نمک جوانی را در دل ها تولید می نماید. شوری که می اقتدار آفریننده صمیمی ترین و مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد احساسی ترین نوشته ها باشد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 12 ]

[ پنجشنبه 27 بهمن 1401 ] 10:45 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

بررسی محدوده مسجد کوفه

بنابر مضمون روايتي ديگر، روزي امام صادق(ع) به نزديکيهاي مسجد کوفه رسيدند و از مرکب خود پياده شدند؛ وقتي علت پياده شدنشان را سؤال کردند آن حضرت فرمودند:

 

حدّ مسجد الکوفه نقطه نهایی السراجين خطّه بشر(ع) و أنا أکره أن أدخله راکباً...7 .

 

محدوده مسجد کوفه نقطه پایان سراجين (نام محلي در نزديکي مسجد) مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میباشد که اين حدّ را حضرت انسان(ع) براي مسجد معین کرده است و من نمي پسندم که سواره وارد اين محدود بشوم.

 

در‌پی روايت آمده میباشد که راوي مي پرسد: در صورتی محدوده مسجد کوفه آن هست که مي فرماييد پس چه چيز باعث تغيير آن گردیده است؟ حضرت در پاسخ مي فرمايند: نخستین امري که سبب ساز تغيير آن شد توفان مسجد غدیر بلوار معلم مشهد نوح بود ابعاد هم اصحاب کسري و سپس نعمان بن منذر و بعد هم زياد بن ابي سفيان تغييراتي در آن ايجاد کردند.

 

بر اين پایه مشخص مي شود که اين مسجد شريف از زمان بشر ابوالبشر مسجد غدیر فلاحی مشهد  به عنوان محلي براي عبادت پروردگار تبارک و تعالي مطرح بوده هست؛ منتهي در طی تاريخ دستخوش تغيير و تحولاتي شده و در زمانهاي گوناگون در تجديد بناها حدود محوطه مسجد تغيير پيدا کرده است. »شعبي« مي گويد: »مسجد کوفه شش جريب و شش قفيز هست«. ولي »زادانفروخ« گفته میباشد: »مساحت مسجد کوفه نه جريب می باشد«.8 در بعضي از مآخذ وضعيت کنوني مسجد جامع کوفه چنين توصيف مي خواهد شد: اين مسجد تقريباً به طور مربع می‌باشد منتهي اضلاع آن با هم تفاوت دارا هستند. اندازه هر يک از اضلاع آن به ترتيب عبارتند از: 110، 116، 109 و 116 متر؛ مساحت آن را حدود 12750 متر دانسته اند و ارتفاع ديوارهاي مسجد 22 متر مذکور می‌باشد. در سمت جنوب غربي آن به فاصله 85 متر، خانه مسجد بابا غدیر مشهد کوچک و محقري وجود داراست و مشهور است که آنجا خانه علي(ع) بوده می باشد که قبر ميثم تمار در نزديک آن خانه قرار دارد. در بين اين خانه و مسجد، قصر دارالخلافه واقع شد‌ه‌است که از در ضلع جنوب غربي مسجد مي توان به دارالخلافه وارد شد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 20 ]

[ چهارشنبه 26 بهمن 1401 ] 16:14 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

آیا روا میباشد در اعتکاف، دروس خویش را مباحثه کرد؟

آیات عظام امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: درس قرائت، حل مسائل و مباحثه - به ویژه در کارها فقاهتی - بسیار کار نیکو ای میباشد؛ البته چنانچه مباحثه و مجادله به منظور غلبه بر دیگری و اظهار وقار باشد، حرام است مسجد بابا قدرت مشهد و بنابر احتیاط واجب اعتکاف را نیز فسخ می‌نماید. میزان تشخیص آن، قصد و نیت فرد میباشد.(۱)

 

آیت‌اللَّه تبریزی: مباحثه به ویژه در کارها فقهی بسیار فعالیت نیکو‌ای است؛ مسجد بابا قدرت مشهد البته در شرایطی‌که مباحثه و مجادله به مراد غلبه بر دیگری و اظهار متانت باشد، حرام می‌باشد؛ ولی اعتکاف را فسخ نمی‌نماید. میزان تشخیص آن، قصد و نیت فرد می‌باشد. (۲)

 

آیه‌ها عظام سیستانی، مکارم، نوری و وحید: مباحثه به ویژه در کارها دینی بسیار عمل نیکو‌ای می باشد؛ اما در صورتی‌که مباحثه و مجادله به خواسته غلبه بر دیگری و اظهار ادب باشد، حرام هست و اعتکاف را نیز فسخ می‌نماید. واحد سنجش تشخیص آن، قصد و نیت فرد میباشد. (۳)

 

برقراری مراسم اعتکاف در هر شهری چه گرانقدر و چه خرد و حتی روستایی که مسجد جامع داشته باشد، درست است و این به عموم آن شهر بستگی دارااست. در شهرکی که زندگی می کنید می توانید در مسجد جامع مسجد غدیر بلوار معلم مشهد شهرک (در حالتی که شهرک مسجد جامع داشته باشد) اعتکاف نمائید. منظور از مسجد جامع مسجدی میباشد که قشرهای متعدد عموم شهر در آن کمپانی می‌نمایند.(۱)

 

* غیروابسته اعتکاف

 

آیا غیر وابسته اعتکاف گناه داراست؟

 

تمامی مراجع: اگر اعتکاف واجب باشد و یا این که دو روز  آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد اعتکاف مستحبی را گذرانده باشد و بخواهد اعتکاف را به هم بزند، معصیت نموده است.

 

پی‌نوشت:

 

۱. العروة الوثقی، شرائط الاعتکاف، م ۳۹.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 12 ]

[ سه شنبه 25 بهمن 1401 ] 14:04 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

آیا ادیان دیگر هم حجاب دارند؟


از این آیه علاوه بر اینکه می قدرت اهمیّت نماز را برداشت کرد، برخی از ثمرات و فواید عملی نیز قابل به کارگیری میباشد. از همین روست که در تعبیروتفسیر این آیه آمده میباشد مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد که لقمان به فرزند خود خطاب کرد:

«ای پسرک اینجانب: نماز را برپادار به این دلیل که نماز مهم ترین لینک تو با تولیدکننده میباشد، نماز قلب تو‌را بیدار و روح تورا مصفّا، و معاش تو‌را پر‌نور می‌سازد. و اثر ها گناه را از جانت میشوید، پرتو روشنایی ایمان را در سرای قلبت می­افکند و تو‌را از فحشاء و منکرات گشوده می دارد.»[18]

فرزند عزیزم! مبادا خروس از تو هشیارتر به وقت مسجد غدیر بلوار معلم مشهد ها نماز و مراقب‌خیس باشد! آیا نمی‌بینی که به هنگام هر نماز، وصال وقت آن را اعلام می‌نماید و سحرگاهان به آوای بلند ندا راز می دهد در حالی که تو در خوابی؟[19]

و خدا در آیه دیگری میفرمایند: «حافِظُوا عَلی الصّلوات و الصلوةِ الوُسطی»[20]ٰ؛ ( حفظ فرمایید در برپایی نمازها بخصوص نماز میانی.)

برخی مفسران به معنی «صلوة وسطی» گفته­اند خواسته مسجد غدیر فلاحی مشهد  نماز آدینه میباشد و جمع‌ای هم به شب قدر نظریه دارا هستند البته به لحاظ می­برسد هدف از آن نماز ظهر میباشد چراکه شأن کاهشی که برای آیه اورده شده، صلوة وسطی را به نماز ظهر تعبیر و تفسیر کرده است و توده‌ای از محدثین و مفسرین نیز این اعتقادوباور را دارا‌هستند؛ مرحوم روضه خوان حر عاملی روایاتی را نقل می‌نماید مطابق مسجد بابا غدیر مشهد  اینکه صلوة وسطی به عبارتی نماز ظهر میباشد و در نقطه پايان می فرماید: «چنانچه چه در برخی از احادیث صلوة وسطی تعبیر به نماز بعدازظهر شد‌ه‌است البته آنان حمل بر تقیّه می شوند.»[21]

2- التفات نماز در سنت
بین احادیث، موضوعی به مداقه نماز چشم نمی شود. پاسداران شریعت و راهبران محمّدی با سخنان مختلف کوشیده‌اند تا التفات این قضیه را بر همگان پر‌نور سازند.

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: شما‌را به نماز و مواظبت مسجد بابا قدرت مشهد بر آن پیشنهاد میکنم؛ چون که نماز شایسته ترین عمل میباشد و ردیف آئین شماست.

امام راستگو (علیه السلام) فرمودند: هر کس دو رکعت نماز بگذارد و بداند در آن دو رکعت چه میگوید، زمانی به انجامشان رساند هیچ گناهی دربین وی و خدای عزوجل نباشد مگر اینکه آن ها را بر وی ببخشد.

حضرت فاطمة زهراء (س) نیز فرمودند: آفریدگار متعال نماز را برای به دور کردن بشر از کِبر واجب کرد.[22]

3- فلسفه‌ی نماز در صحبت فرستاده خداوند
هیچ فریضه‌ای سوای فلسفه وجود ندارد، نمازهای یومیّه نیز دارنده حکمت می باشند. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند: گردآوری‌ای از یهودیان از رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسیدند، چرا نماز پنجگانه را معبود در پنج وقت از شبانه روز بر امت تو فرض کرد؟

فرستاده اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پروردگار می­فرماید به پادار نماز را از بازگشتگاه خورشید (نیمه‌‌ی روز) تا ظلمات (نیمه شب). در‌این ساعت پروردگار جهنمیّان را در قیامت به جهنّم وارد می‌نمایند، پس هیچ مؤمنی وجود ندارد که درین ساعت به رکوع یا این که سجود و... سرگرم شد مگر اینکه خداوند جسدش را بر حریق جهنّم حرام گرداند.

و امّا نماز بعدازظهر، آن ساعتی ا‌ست که انسان ابوالبشیر از میوه‌ی شجره‌ی اینجانبّهیه خورد و از پردیس بیرون شد. پس خدا ذریّه حضرت انسان(ع) را فرمان به نماز بعد از ظهر نمود.

امّا نماز مغرب، در‌این هنگام توبه حضرت بشر بعد از سیصد سال قبول شد و حضرت انسان سه رکعت نماز خواند، رکعتی برای خطای خود، و رکعتی برای خطای حضرت حوّا و رکعتی برای شکرانه قبول توبه، پس خدا این سه رکعت را بر امّتم فرض کرد. و امّا نماز عشاء را فرمان فرمود برای نورانیّت قبر و پر‌نور ساختن آن، و اینکه به اینجانب و امّتم نوری روی صراط عطا فرماید.

نماز صبح، پس همانا آفتاب زمانی طلوع میکرد، بیان کننده بر شاخهای شیطان طلوع می کرد. پس پروردگار من را دستور فرمود که: پیش از طلوع آفتاب و پیش از آن که کافر برای خورشید سجده نماید، نماز صبح بخوانم تا آنکه امتم، برای معبود متعال سجده کنند.[23]

4- فواید و اثر ها نماز
الف) نماز بیان الهی
یکی مهم ترین حکمت­های تشریع نماز بیان و حافظه الهی میباشد. «بیان» یعنی به خیال و خاطر آوردن چیزی که در جایگاه پژوهش و تفحص مقبول میباشد البته در شرایط معمولی و در منزلت کار از آن غفلت گردیده‌است. ممکن میباشد بشر در منزلت حیث و نظارت به پروردگار ایمان داشته باشد و با تک تک وجود به آن معتقد باشد، امّا در صورتی در صحنه‌ی معاش مطابق این نظریه فعالیت نکند مبتلا غفلت از حافظه معبود گردیده است و در این‌حالت میباشد که احتیاج به تذکّر و یاد آوری دارااست، تا پیوسته ایمان وی انتخاب کننده‌ی مسیر معاش وی شود و در‌این راستا نماز شایسته ترین وسیله برای تحقّق این غرض میباشد و از همین روست که آفریدگار می­فرماید نماز با به خیال و خاطر خاطر اینجانب به جا آوردید.[24]

به عبارت دیگر «بیان یک تأثیر کلی در انجام آدم دارااست و آن این میباشد که اعمالش با جهت اعتقادی‌اش همخوانی می­خواهد شد و در این حالت میباشد که در‌صورتی‌که نماز تأمین کننده‌ی بیان الهی باشد، یک نوع ارتباط‌ی اعطا کرد و ستدی در بین متن نماز و تأثیر پذیری وی در بیرون ساخت‌و‌ساز میشود.»[25]

ب) نماز برهان تربیت اخلاقی
نماز خلال اینکه از آنگاه شرعی مانع‌ از گناهان و عاملی در جهت محو معاصی و مغفرت و آمرزش الهی میباشد، از بعد از آن اخلاقی نیز وسیله­ای در جهت رویش فضیلت ها اخلاقی و تکامل معنوی آدم میباشد. نماز خودبینی و کبر که منشأ بخش اعظمی از رذایل اخلاقی میباشد، را از دربین میبرد و به بقیه رفتارهای آدمی در معاش بها و روح میدهد. نماز آدم را به حیاتی منزه دعوت کرده و روح انضباط را در آدم تقویّت می‌نماید.[26]

فیض
مبنی بر مهم ترین یافته­های این پژوهش، اگرچه نماز و «صلاة» در اصلاح خاص، به عنوان مثال انجام عبادی در آئین مبین اسلام می­باشد که از سوی معبود و بوسیله‌ی نبی برای مسلمان جعل گردیده، امّا واقعیت نماز که به عبارتی کرنش و تعظیم در قبال ذات اقدس اله و مناجات با او و پهنا حاجت و مساعدت از او میباشد، به انواع دیگری در بقیه ادیان الهی مثلا زرتشت، یهودیّت و مسیحیّت نیز وجود داشته و دارااست و روایاتی نیز حاکی از آن میباشد که انبیاء تعالی الهی نیز به اقامه‌ی نماز مأمور بوده­اند و این فریضه‌ی الهی را به گونه های گوناگون به مکان می­آورده­اند.

برچسب ها: مسجد بابا قدرت مشهد , مسجد بابا غدیر مشهد , مسجد غدیر بلوار معلم مشهد , مسجد غدیر فلاحی مشهد , مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 13 ]

[ يکشنبه 23 بهمن 1401 ] 10:37 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

در مسجد چه کارهایی انجام می شود

در روزگار معاصر نیز علیرغم تغییرات اصلی در دولت ها و تکوین مسجد بابا قدرت مشهد ساختارهای نوین اجتماعی، آئین همچنان حضور مؤثر وپررنگی دارااست .به این شکل که نهاد های فقاهتی که ساختاروقالب های حضور آیین در جامعه را صورتبندی می نمایند از عنایت مهم برخوردارمی باشند . در واقع این نهادها مراحل ساخت و ساز و گشوده ایجاد معانی فقاهتی و دینداری در عرصه اجتماع و درمیان مؤمنان را هدایت و رهبری می نمایند .از مهم ترین مرکز ها متعلق به ارگان های فقهی میتوان به مسجد اشاره نمود ؛که هم زمان با ظهور اسلام به مراد جلسه ها و تجمعات فقهی و سیاسی صورت گرفت . مساجد هم به نظر معماری و جنبه های هنری و مسجد غدیر فلاحی مشهد هم نقش فقهی و فرهنگی همواره حائز اهمیت بوده اند و به طور طبیعی"معیار ودرجه این عنایت در عصر هایی که حاکمیت فقاهتی نیز وجود داشته میباشد بیشتربوده میباشد .

وجود مساجد در دور و بر روستاها وشهرها، تحت عنوان شایسته ترین مقر و محل تجمع مومنین به حساب آورده می شود بویژه در ایامی مانند ماه خجسته رمضان وماه محرم تحت عنوان روزهای خاص و مقدس عبادی ،عده ای بیشتری رابه پای منابر می کشاند.

در واقع مسجد درهیچ زمان تاریخی از صدر اسلام ،فقط "تحت عنوان مکانی مقدس برای عبادت محسوب نمی گردیده است بلکه همواره مهم ترین رسانه در خصوص تبلیغ و جابجایی پیام آیین بوده میباشد وبواسطه ویژگیهای خاص خویش تأثیر مهمی راجع به تبلیغ جاری ساختن کرده است . به گونه ای بخش اعظمی ازجنبش ها وحرکت های انقلابی یکسری سده اخیرازاین اماکن ودراین روز ها مقدس شکل پذیرفته میباشد .

در صورتیکه چه مساجد معمولا" در او‌لین نگاه تحت عنوان مکانهای مسجد غدیر بلوار معلم مشهد مقدس وکانونهای عبادت و جاری ساختن ایفا و مراسم مذهبی در حیث گرفته می‌شوند، ولی از کارکردهای اساسی آموزشی وفرهنگی آن در حین تاریخ نمیتوان دیده پوشی نمود .کارکردهایی که در زمان معاصر نیز به قوت خویش باقی اند .درواقع تا قبلی ازتشکیل مدرسه ها رسما، مساجد نقش انتخاب کننده ای در بسط علمی و آموزشی بلاد اسلامی به عهده داشته اند به این دلیل‌که محتوای علمی که دردوران ابتدایی ظهور اسلام تکثیر داده میشد درخصوص با مسائل مذهبی و فقهی و معارف مربوط به قرآن بوده میباشد .

بر پایه ی منابع و متن‌ها تاریخی ، اولیه مرکزها آموختن و تربیت در اسلام ، مسجد و محوراین نظام آموزشی قرآن کریم و مهربان بوده میباشد یعنی محافظت و فهم و شعور مطالب قرآن نقطه آغاز بود و بعد از یادگرفتن و رسیدگی اخبارو روایات نبوی (ص) مطرح شوید. به نوشته مدرس جلال الدین مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد همایی :(( درابتداحوزه ها و رینگ های درس در مساجد تشکیل میشد، احیانا"مجالس مناظره نیزدر به عبارتی مساجد بود که کمی از آنان کتابخانه های کبیر نیزداشتند)) (همایی ۱۳۶۳ : ۳ ) یکی شواهد تاریخی که بروجود شغل علمی در مساجد دلالت داراست روایتی میباشد که با استنادبه آن فرستاده پروردگار روزی وارد مسجد شد ودید که از توده حضار دوحلقه تشکیل‌شده میباشد، یک رینگ به مطرح شدن عبادت سرگرم و آن یکی‌از به تعلم و یاد دادن مشغول و زیرا نیک نگریست فرمود هردوگروه رفتار نیک دارا‌هستند البته اینجانب برای آموختن پیامبر گردیده ام و خویش آن حضرت در رینگ ای که صحبت ازتعلم و آموختن بود گرد‌همایی .(مطهری ، ۱۳۵۹ :۴۳۷ ) اعتنا به داستان اخیر درمورد فرستاده و بیان مورد ها شبیه آن که نشانه از عنایت عملی وی به محوریت مساجد درساماندهی به کارها مسلمین داشته میباشد از طرفی و شواهد تاریخی مرتبط با زمانه بعد از نبی در موردحضورمؤثرمساجد درشکل دهی به فرهنگ وفرهنگ اسلامی ، از سوی دیگر،بیان‌کننده این واقعیت میباشد که دردوران معاصرنیزمیتوان عامل ها اجتماعی و فرهنگی مطابقت و همخوانی با وضعیت نو را درارتباط با نقش مؤثرمسجد درجامعه کاوش نمود و امیدوار بود که به ساختارها ی مهم دست یافت که قابلیت و امکان پی ریزی فرهنگ وتمدن نوین اسلامی را با اعتنا به وضعیت تازه پژوهشگر می سازد.

برچسب ها: مسجد بابا قدرت مشهد , مسجد غدیر فلاحی مشهد , مسجد غدیر بلوار معلم مشهد , مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 14 ]

[ پنجشنبه 20 بهمن 1401 ] 11:27 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

آداب حضور در مسجد و اماکن مذهبی

امام درست گو (ع) نیز خلال بلا انواع فهمیدن استعمال از بعضی صیفی جات موءثر در عین هم اکنون بد عطر و پذیرش دارا بودن خاصیت دارویی آنها (به ماجرا فریقین)، از حضور مسجد بابا قدرت مشهد در مسجد نهی فرموده میباشد، چنانکه ابا بصیر از امام راست گو (ع) داستان می نماید:‌انه سال عن اکل الثوم و البصل و الکراث. قال: لاباس باکله نیا و فی القدور و لاباس بان یتداوی بالثوم و لکن اذا اکل ذلک فلا یخرج الی المسجد.‌‌(وسائل الشیعه/ج۳/ص۲و۵) و (درست بخاری/ج۱/ص۲و۴) و (درست مسلم/ج۵/ص۴۹)‌ابو بصیر میگوید: از امام راستگو (ع) در ارتباط تناول کردن سیر و پیاز و تره پرسش کردم. امام فرمود: تناول کردن آن‌ها به طور نپخته یا این مسجد بابا غدیر مشهد  که پخته اشکالی ندارد. همینطور درمان بیماری با سیر اشکالی ندارد، ولی در‌صورتی‌که کسی آنان‌را خورد (پیش از بر طرف کردن بوی آن) به مسجد نرود.‌
▪‌ عامل بایستگی اجتناب : ‌
در روایات دیگر، انگیزه اجتناب از بوی بد را اذیت و تنفر مومنین، آزردگی فرشتگان بیان فرموده اند، چنانکه میخوانیم :‌
قال امیرالمومنین (علیه السلام: )‌
اینجانب اکل شیئا اینجانب الموذیات ریحها فلا یقربن المسجد.‌ (وسایل الشیعه/ج۳/ص۵۰۲)‌
هر هر کس چیز رایحه داری (مثل سیر) بخورد که موجب آزار عموم خواهد شد به مسجد نرود.‌
عن النبی (ص) قال: اینجانب اکل هذه البقله المنتنه فلا یغشانا فی مجالسنا و ان الملائکه لتتاذی بما یتاذی به المسلم. (جامع روایات الشیعه/ج۴/ص۴۸۳)‌
هر کسی این سبزی بد عطر (سیر) را بخورد، به مجالس ما وارد نشود، چون ملائکه هر چه مسلمان‌ها را بیازارد، آزرده می گردند.‌
▪ زنان و استفاده بوی خوش:‌
اما آراستگی و به کار گیری بوی خوش و حضور در مسجد مسجد غدیر فلاحی مشهد و در گردآوری مومنین، برای زنان مومنه در معنای پیرایش با مواد شیمیایی و معطر گشتن و در معرض روئت کرد نا محرمان و در منظر و مرئای هوسبازان و چشمهای چرک الود قرار به دست آوردن وجود ندارد که پیامبر‌آفریدگار (ص) از آن نهی و آرایش و پیرایش و به کارگیری بوی بو را صرفا در منزل برای همسرانشان تجویز فرموده میباشد، چنانکه می‌خوانیم:‌
قال پیامبر الله (صلی الله علیه و آله: )‌
اذا شهدت احدا کن المسجد فلا تمس طیبا.‌
وقتی که یکی‌از شما زنان به مسجد میاید، نباید از بوی خوش به کار گیری کند.‌
▪ بایستگی عصمت و طهارت باطنی:‌
مقاله اساسی دیگر: از آن‌جا که منزل معبود، مکانی مسجد غدیر بلوار معلم مشهد مقدس و پاکیزه میباشد و افرادی بایستی در آنجا حضور یابند که دوست داشته باشند، منزه و پاکیزه گردند و خدا نیز پاکیزگان را دوست داراست، در صورتی پیش خیس اشاره شد:‌
لمسجد اسس علی التقوی اینجانب اولیه یوم احق ان نقوم فیه، فیه رجال یحبون ان یتطهروا و الله یحب المطهرین. (توبه/۱۰۸)‌
براین اساس رعایت نظافت و عصمت و طهارت و پاکیزگی فقط به خرقه و تن (آراستگی ظاهری) وجود ندارد، چون : ‌ای بس آلوده و کثیف که پاکیزه ردائی دارااست!! ‌
چه بسیار کسانی که ظاهرشان تر و تمیز و باطنشان آلوده و کثیف میباشد، اسلام مکتبی میباشد که پیروانش را هم به آراستگی ظاهری و هم به پیراستگی باطنی، هر دو فرا میخواند، جمال شکل و حسن سیرت، خوبرویی و نیک سرشتی، هر دو را آیتم اعتنا و پذیرش قرار می‌دهد.‌
بر این پایه در منزل های معبود (مساجد) بایستی هم با نظافت و آراستگی ظواهر گام گذارد و هم با دلهای تمیز و حسن سیرت باایمان به گفت‌و‌گو پرداخت، چنانکه امیرالمومنین (ع) فرمود:‌
ان الله ، عزوجل ، اوحی الی عیسی بن مریم : قل للملا اینجانب بنی اسرائیل لا یدخلوا بیتا اینجانب بیوتی الا بقلوب طاهره و ابصار خاشعه و اکف تقیه. (بحار الانوار/ج۱۸/ص۹)‌
آفریدگار- عزوجل- به عیسی بن مریم (ع) وحی نمود که به بنی اسرائیل بگو: به منزل ای از منزل های اینجانب وارد نشوید، مگر با دلهای منزه و دیدگان خاشع و دستان منزه و پاکیزه.‌ و امام درست گو (ع) نیز رعایت متانت حضور و گام نهادن در منزل آفریدگار و اذن جلوس در مسجد را صداقت قلبی و عصمت باطنی و فراغت از دل مشغولی ها و خلوص در نیت و فعالیت می‌داند و می‌فرماید.‌

برچسب ها: مسجد بابا قدرت مشهد , مسجد بابا غدیر مشهد , مسجد غدیر فلاحی مشهد , مسجد غدیر بلوار معلم مشهد ,

[ بازدید : 12 ]

[ چهارشنبه 19 بهمن 1401 ] 12:38 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

پادشاه منظور نخستین

فصل نخستین تأسیس دولت عثمانی رخنه‌ های عثمانی سوراخ های عثمانی در سه ده سال ابتدا قرن سیزدهم میلادی، بسان اکثری از قبایل رخنه‌ که در زمان یک زمان تاریخی مسجد بابا غدیر مشهد و با فواصل هنگامی به دور و مجاورت، از بخش ها استپی آسیا به سمت غرب آناتولی می آمدند، وارد آسیای صغیر شدند. حقیقت آن میباشد که تاریخ عصر ابتدا عثمانی نامفهوم و نقل های مرتبط با آن، به اسطوره مجاورت خیس میباشد تا تاریخ. از وقتی که ارطغرل در سال ۶۸۷ هـ/۱۲۸۸م در سپری شد، و فرزندش عثمان- هر کس بعد ها دولت عثمانی به اسم او نامیده شد- بر مکان بابا جلسه، این امیر نشین با گاز ترقی کرده، به گذر زمان به امپراطوری بزرگی تبدیل شد که مرز و بوم های وابسته به آن در آسیا، اروپا و آفریقا قرار داشت و از تبارک ترین دولت های اسلامی شد که تاریخ شاهد آن بوده میباشد. این دولت نقش قابل توجهی در تکثیر اسلام در اروپا…

فصل دوم فتوحات عثمانی در اروپا اورخان بن عثمان خصوصیت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد  های اورخان بعد از عثمان، فرزند بزرگش اورخان ۷۲۷ هـ/۱۳۲۶م بر تخت امارت عثمانی گردهمایی؛ او نقش مهمی در زمان پدرش داشت؛ (تصرف متوالی استحکامات و دژهای بیزانس، همانند بورسا، ازنیک و ایزمید که مدتی وقتگیر در محاصره قرار داشتند، غازی اورخان پسر و جانشین عثمان را در بین بیگ های ساکن در مرزها، به صورت پر رنگ و رفیعتر تبدیل کرد.) اورخان مناصب دولتی را در میان برادرش علاءالدین و دو فرزندش سلیمان و خواسته تقسیم کرد. برادرش را به وزارت گماشت تا کارها داخلی را سازماندهی نماید (علاءالدین، اولیه وزیر در تاریخ عثمانی به حساب می آید). خویش اورخان نیز به عملیات جنگی روی آورد و براین اساس دو مبادرت، یک کدام از سازندگی و ساماندهی مسجد غدیر فلاحی مشهد  داخلی و دیگری فتوحات را یاروهمدم هم استارت کرد. او کنیه پاد شاه را برای خویش برگزیر و به این ترتیب وی اولیه امیر عثمانی میباشد…

پادشاه منظور اولیه خصوصیت های خواسته اولیه خواسته اولیه شخصی اهل پیکار و دارنده میل فقهی نیرومندی بود. او در اداره کارها و رعایت مقررات سختگیر بود. و با رُعایای خویش به عدل و داد خوی می‌کرد. هم‌زمان با سپاهیانش عکس العمل کریمانه ای داشت و در بنای مسجد، کاروانسراها و مدرسه ها میکوشید. منظور در حوالی خویش عده ای از شایسته ترین و فعالیت آمدترین فرماندهان نظامی را گرد آورد و توانست عملیات نظامی خویش را در اروپا و آسیای صغیر هم‌زمان ادامه دهد. جریانات آن مجال منظور بوسیله معلمش به فرماندهی سرحدّات مسجد غدیر بلوار معلم مشهد منصوب شد. در سال ۷۶۰هـ/۱۳۵۹م او دست به یک حمله بزرگ بر ضد ادیرنه زد و این شهر را در سال ۷۶۲هـ/۱۳۶۱م تصرّف کرد. به این ترتیب پایتخت عثمانی ها از آسیای صغیر به اروپا منتقل گردیده، شهر مسیحی ادیرنه به یک شهر مسلمان عثمانی تبدیل شد.خواسته از این عمل یک سری مقصود را دنبال می‌کرد: ۱. استحکامات نظامی…

برچسب ها: مسجد غدیر بلوار معلم مشهد , مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , مسجد غدیر فلاحی مشهد , مسجد بابا قدرت مشهد ,

[ بازدید : 14 ]

[ سه شنبه 18 بهمن 1401 ] 12:48 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

اینك جنبه‌های فرهنگی مسجد را بررسی میكنیم

یک سری نكته درباره آثار آموزشی مسجد

الف) همانگونه كه اشاره شد، جنبه‌های آموزشی مسجد، رسالت مهم این بنیان در همه بعد از ظهر‌ها و مكانهااست. مسجد با خصوصیت‌هایی كه دارد، برای مدام اموزشگاه مبانی فقاهتی و معارف اسلامی ا ست. مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد

از این رو مسجدی كه نقش مؤثر خویش را راجع‌به های فرهنگی ـ آموزشی اعمال نكند، در واقعیت در اجرای نصیب مهمی از رسالت خود بازمانده می باشد. بر شالوده همین آنالیز می‌باشد كه امیرالمؤمنین علیه السلام، مسجدی را كه در آن خبری از هدایت، تبلیغ و رواج آیین نباشد، مسجد وخیم بر شمرده می باشد.[100]


ب) بدون شک شكوفایی علمی مسجد و طرح علم‌های متفاوت در آن، كمالی برای مسجد به حساب می آید، اما پرداختن به این کارها، نباید سبب ساز خواهد شد تا رسالت نخستین مسجدی كه پرداختن به علم‌های فقاهتی هست، فراموش گردد. آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد

از نگاه امیرا لمؤمنین، یكی از رسالت‌های مهم و اساسی مسجد آن میباشد كه به معنای حقیقی وواقعی كلمه، كانون هدایت مسلمانان باشد.[101]


ج) در بین بحث‌ها و علم ها فقاهتی، پرداختن به علم ها قرآنی در مسجد، عنایت ویژه‌ای دارااست؛ چون قرآن و مسجد، لینک ویژه‌ای با یكدیگر دارا هستند. پیامبر در این مورد میفرماید:انما نصبت المساجد للقرآن؛[102] مساجد را برای [تلاوت و پی بردن] قرآن سازه كرده‌اند. رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد

و نیز:اینجانب احب القرآن فلیجب المساجد؛[103] دوستدار قرآن، مسجد را نیز می بایست دوست داشته باشد.

شواهد تاریخی نماد میدهد كه در مسجد النبی نشست‌های تلاوت و تفسیر قرآن رونق ویژه‌ای داشته می‌باشد. عبادة بن صامت، از سوی نبی افسر بود تا قرآن را به عموم آموزش دهد.[104] جلسه‌ای مرتبط با قرآن و علم ها قرآنی حتی شب‌ها تا دیر هنگام نیز در مسجد النبی برپا بود.[105] شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد


د) بازرسی تاریخی مساجد از آغاز تا كنون نماد میدهد كه مسجد و كتاب منزل، همواره در كنار هم رایحه ده‌اند.

از به عبارتی آغاز كه قرآن به طور مكتوب در آمد، مسلمان ها قرآنهای نوشته را به مسجد کادو و یا این که وقف می‌كردند. با ارتقا شمار كتابها، كتاب منزل‌‌های مسجد‌ها نیز، پرورش

دیده گیری یافت این كتاب منزل‌ها نقشی بزرك در شكوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی داشته‌اند.[106] در حالت كنونی، نمی‌قدرت مسجدی را كه بدون كتاب منزل باشد، مسجد مثال‌ای نامید. از این رو، لازم میباشد در مورد احداث و تجهیز كتاب منزل مسجدها، قدم های مهمی برداشته خواهد شد. چهت نیل بدین اساسی بایستی به کیفیت ساختمان و بنای مسجد بسیار اعتنا كرد.


هـ) روایت هایی كه مسجد زن را، منزل وی دانسته[107] بر آن وجود ندارد كه زنان را از آمد و شد به مسجد گشوده داراست، بلكه همان طور كه بخش اعظمی از فقیهان گفته‌اند، غرض این داستان‌ها، تاكید بر لزوم رعایت عفاف و پاكدامنی میباشد.[108] حضور زنان در مسجد، مجال قابل قبولی برای سود گیری معنوی از این رده مقدس و شناخت با معارف و احكام اسلامی خواهد بود. به مطرح شدن دیگر، بخشی از شغل‌های آموزشی به زنان مربوط میشود. پیامبر نیز راجع‌به ها متعدد، برای زنان حاضر در مسجد، مجلسی جدا تشكیل می‌دادند.[109]



اثرها اجتماعی

1ـ پژوهش اثر ها فرهنگی مسجد

مسجد پایگاهی فقاهتی می‌باشد كه از فرهنگ دینی امان می‌كند و بر بالندگی آن میافزاید. از آغاز پیدایش مسجد، جنبه‌های فرهنگی آن در نظر گرفته گردیده بود و حتی‌در خلا رسول (صلی الله علیه و آله)، شغل‌های فرهنگی مسجد ادامه داشت. مسجدهای دیگر در ابتدا اسلام نیز اینگونه بود. بعداز فتح مكه، فرستاده (صلی الله علیه و آله)، هنگام گماشتن عتاب بن اسید به سمت استانداری مكه و امام جماعت مسجد الحرام، بر ضرورت كارهای فرهنگی و تبلیغی بسیار تأكید كرد. پس از رحلت فرستاده (صلی الله علیه و آله) نیز حضرت علی (علیه‌السلام) به شغل‌های فرهنگی مسجد خاطر نشان کرد و دیگر ائمه نیز هرگز مسجد را ترك نكردند و افزون بر عمل‌های عبادی، به کارها فرهنگی نیز می‌پرداختند. در زمان غایب بودن نیز عالمان شیعی همواره مسجد را تحت عنوان پایگاهی فرهنگی برای توسعه معارف دینی برگزیدند.[110]

امام جماعت، در گستره و نفوذ فعالیت‌های فرهنگی مسجد نقش مهم دارد و می‌تواند به كمك كسانی كه در مسجد حاضر میگردند و كسانی كه در اداره کارها آن مكان را بر عهده دارا‌هستند، از دید فرهنگی مسجد را كارآمد بنمایند. با طراحی برنامه درست و برگزاری كلاس‌ها و نشست‌های گوناگون در مسجد، می‌قدرت آن را به یك مقر فعال آموزشی و فرهنگی تبدیل كرد.


اینك جنبه‌های فرهنگی مسجد را تفحص میكنیم:

نگهداری و تقویت نظام ارزشی

بها‌های انسانی در معاش بشری بسیار عنایت دارد و در رابطه ها اجتماعی نقش محوری اعمال می‌كند؛ چون ارز‌ش‌های اجتماعی از سبک‌های كلی خلق، احكام جمعی و هنجارهای كرداری كه عامه مردم آن را پذیرفته‌اند تشكیل می‌شود. با این وجود می بایست اعلام‌کرد کیفیت فرهنگ و هنجارهای كرداری كه عامه مردم آن را پذیرفته‌اند تشكیل می‌گردد. با این وجوئد می بایست بیان کرد کیفیت فرهنگ و تمدن و هنجارهای هر جامعه به نظام ارزشی آن بستگی دارااست و بها‌های فرهنگی، هسته اصلی معاش اجتماعی را به وجود می آورند.

قیمت‌ها مبنی بر باورهای عموم و با شاخص‌های گوناگونی شكل می گیرند.[111] در‌این در میان، قیمت‌های دینی عنایت ویژه‌ای می‌دارا هستند. پایداری و پویایی حركت‌های فقاهتی و پویایی فرهنگی فقاهتی در سایه تقویت و توسعه نظام ارزشی امكان پذیر میباشد.

مسجد تحت عنوان یكی از اساسی‌ ترین مقر‌های فقهی، در‌این راستا وظیفه مهمی دارااست. در حین تاریخ نبرد‌های فرهنگی و سیاسی مسجد، بیدارگری‌ها و حركت‌های اصطلاحی دیده میشود كه در تكاپوی نظام ارزشی فقاهتی بسیار مؤثر بوده‌اند. جایگاه ویژه مسجد در فرهنگ و تمدن فقهی و امكانات بالقوه و بالفعل آن، همپا فراگیری‌ها و مفاهیم کناره‌ای و ساخت یك نظام ارزشی قادر و به یاد ماندنی در صحنه فرهنگ وتمدن و اجتماع بسیار مفید بوده میباشد.

مسجد، در نگهداری و تقویت نظام ارزشی نقش بسیار مهمی داراست و كوشش‌های بخش اعظمی در‌این مكان انجام یافته است كه برخی از آنها عبارتند از: ذکر معیارها و شاخص‌های قیمت‌ها و آرمان‌های دینی، ارائه مدارك و آشنایی درست از آئین، برپایی مجلس‌های مذهبی هم زیرا سخنرانی‌های دینی و ویژه نرم افزار‌های در مناسبت‌های مذهبی، ذکر قیمت‌ها و ضد ارزش‌ها، اجرای ارزش‌ها و اعمال دینی مانند برقراری نماز جماعت و مجلس‌های دعا و نیایش، مطرح كردن مسائل اعتقادی و احكام فقاهتی، ذکر تفکر‌های شرعی، معرفی و تربیت الگو، جواب به شبهه‌های دینی و اعتقادی، تولید نظام تربیت فقهی و تقویت نام و نشان فقهی.

با پژوهش عامل ها ركود نظام ارزشی، بخش دیگری از نقش مسجد در سلامت نظام ارزشی جامعه مشخص می‌شود. دنیازدگی در پوسته محصول اندوزی و تجمل گرایی، توسعه خرابی، بی توجهی به دستمزد سایر افراد، مشكلات اقتصادی، عملكرد نادرست مسئولان، ضعیف شدن باورهای مذهبی، ضعیف شدن خداباوری، اصل قرار دادن رویش اقتصادی و بی اهمیتی نسبت به معنویت و كاهش آرمان‌ها و جلوه‌های شرعی از عامل ها سقوط نظام ارزشی می‌باشند كه با پژوهش جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، تربیتی و آموزشی مسجد در سطح شخص و اجتماع، نقش مؤثر آن در از در بین بردن این عامل ها مشخص و معلوم می‌‌شود.


جنگ با تهاجم فرهنگی

فرهنگ وتمدن، یكی از اصلی‌ ترین معیارهای توسعه و گسترش و پویایی تمدن است كه هنجارهای اجتماعی و نظام ارزشی جامعه مبنی بر آن شكل میگیرد. امروزه تهاجم به فرهنگ، یكی از معمول ترین نوع تهاجم و راهی مطمئن و سریع برای دست یابی به هدف ها استعماری می‌باشد. با عوض کردن فرهنگ عموم مبتنی بر پندار بیگانه سوای اینكه ردپایی از تمدن باقیمانده باشد و بدون لشكر كشی، كشور مهاجم به هدف خویش می‌رسد. تهاجم فرهنگی را می بایست نبرد برای به تسخیر درآوردن باطن بشر‌ها دانست.و هر یک سری این تسخیر گاهی آن قدر شدید می گردد كه در ظواهر هم نمود پیدا می‌‌كند. مسجدها تحت عنوان مهمترین مقر تبلیغ و یادگرفتن فقاهتی، در مبارزه با این تهاجم وظیفه سنگینی بر عهده دارا هستند.


اكنون جنبه‌های متفاوت مبارزه مسجد با تهاجم فرهنگی را مطالعه می‌كنیم:

تولید آشنایی نسبت به فرهنگ و تمدن خودی

برای جانبداری از یك تمدن، آشنایی آن بسیار لازم می باشد. در صورتی عموم یك كشور تمدن خویش را به نیکی بشناسند و نقاط قوت و دیرپایی آن را بدانند، فرهنگ و تمدن مهاجم، اقتدار تسلط فرهنگی را نمی‌یابد و نمی‌تواند نظام ارزشی آن ها را دگرگون سازد.

مسجد با آموزش فرهنگ و تمدن دینی، آشنایی مورد نیاز را برای مسلمانان ساخت می‌كند تا آن ها قدر فرهنگشان را بدانند این آشنایی، خودبا‌وری موردنیاز برای حمایت از تمدن مهاجم را ایجاد می‌‌كند. در سایه این یادگرفتن‌هاست كه تعهد مسلمانها ارتقاء مییابد و سلاح كارگشایی به اسم غیرت فقهی در نزاع با تهاجم فرهنگی ایجاد کرد می گردد.


روشنگری نسبت به تهاجم فرهنگی

معمولا تهاجم فرهنگی به حدی ظریف برنامه ریزی می‌شود كه اشخاص جامعه متوجه تهاجم نمی‌شوند و تحول‌های فرهنگی را لازمه پرورش و تحرك فرهنگ می دانند و این تحول‌ها را زایش فرهنگی می‌نامند.

به این ترتیب، یكی از کارداران اساسی توفیق در جنگ با تهاجم فرهنگی، آشنایی جریان تهاجم، نحوه‌های تهاجم، سیرتکامل‌های تهاجم و طرق نزاع با تهاجم میباشد.

یكی از مهم ترین شغل‌های مسجد در جریان پیکار با تهاجم فرهنگی، باخبر كردن مسلمانان از تهاجم فرهنگی و سیرتکامل‌های آن و طرق پرهیز از آن میباشد. مجلس‌ها و تشكل‌های مذهبی، از شایسته ترین ابزارهای روشنگری فرهنگی می باشند كه به نه می‌توانند منش نزاع را رسم كنند و مسجد، مقر مجلس‌های مذهبی میباشد. در این گرد هم آیی‌ها، مسلمان ها افزون بر شناخت متمدن شرعی، از حالت سیاسی و تهاجم فرهنگی معاند مطلع می شوند و آموزش می‌بینند كه چه رویکرد‌هایی را برگزینند. آنها با پیشینه تهاجم فرهنگی در كشورهای اسلامی آشنا میگردند و از آن عبرت می گیرند نقش روحانیون در‌این مسیر بسیار گزینش كننده میباشد. می‌توان اذعان کرد رهبری مسلمانان، در هواخواهی از فرهنگ وتمدن ملی و مذهبی به دست روحانیون است.


معماری

فرهنگ و تمدن، جلوه‌های گوناگونی داراست كه بوسیله آن ها می‌توان فرهنگ وتمدن یك جامعه را رسیدگی كرد. معماری یكی از نمودهای فرهنگی میباشد كه در مسجدهای كشورهای اسلامی یافت می‌گردد، تا آن جا كه یكی از شیوه های آشنایی فرهنگ وتمدن مسلمانها در هر فرصت‌ای كاوش در آفرینش‌های هنری می باشد كه در ایجاد کرد مسجدها به كار رفته است.

معماری مسجدها، افزون بر جنبه‌های معنوی، از نظر فرهنگی نیز اهمیت داراست؛ زیرا مسلمان‌ها به جهت قداستی كه برای مسجد قائل‌اند، آن را منسوب به آفریدگار تعالی میدانند و می‌كوشند تا منزل پروردگار را به شایسته ترین شكل بسازند؛ از این رو، مسجدهای محكم و بزرگی سازه كرده‌اند كه قرن‌ها پا برجا بوده میباشد.[112]


2ـ تفحص اثر ها سیاسی مسجد

امروزه مسائل سیاسی، یكی از مهم‌ترین مباحث در سطح جهانی میباشد كه بر مسائل اقتصادی، فرهنگی و نظامی تاثیر گذاشته است. اسلام تحت عنوان فقهی كامل كه ادعای اداره معاش انسان را داراست، به جنبه‌های سیاسی اعتنا كرده و سیاست را به میدان آیین كشانده میباشد.

درین دربین، بایستی مسجد را تحت عنوان یك بنیان سیاسی پویا در جامعه اسلامی به شمار آورد. از آغاز اسلام، مسجد با مسائل سیاسی آمیخته شد. رسول قبل از مسافرت به مدینه، با وجود فشار حاكم در مكه با برخی از مجموعه‌ها، در مسجد الحرام بحث می‌كرد. پس ازهجرت به مدینه نیز فرستاده در مسجد، با اشخاص و دسته‌های اعزامی از بستگان‌ها و طایفه‌های مختلف اظهار کرد و گوی سیاسی ایفا می بخشید. در مسجد النبی مكانی به اسم اسطوانة الوفود برای این اذعان کرد و گوها در حیث گرفته گردیده بود. هم اینگونه كسانی كه جدید مسلمان گردیده بودند، در مسجد با رسول بیعت كردند.[113]


درین نصیب برخی جنبه‌های سیاسی مسجد را رسیدگی می‌كنیم.

محاسبه مسائل سیاسی برای افكار همگانی

بی شك افكار همگانی، وسعت پهناور و مؤثری از جامعه را تشكیل میدهند و بر جریان‌های سیاسی كشور بسیار تاثیر میگذارند. جهت دهی و هدایت این عده بزرگ، در تندرست كلی جامعه و سرعت دهی آن به سمت توسعه و گسترش، نقش تعیین كننده‌ای داراست. بسیاری از جریان‌های گم راه سیاسی، از فعالیت‌های اغفال گرایانه سرانی سرچشمه میگیرد كه افكار همگانی را به تباهی كشانده‌اند و این انحراف، باعث سال‌ها عقب ماندگی شده است.

مسجد تحت عنوان مقر اجتماع مسلمانان و خاصیت جامعه، همانند امام جماعت، فضای قابل قبولی برای پر‌نور كردن اندیشه عموم هست. طریق همگانی پیامبر اینگونه بود كه با دیدن مشكلات فكری ناهنجاری‌های اجتماعی در مسجد حضور می‌یافت و با ایراد سخنرانی به پر‌نور ساختن افكار همگانی می‌پرداخت.

این سخنرانی‌ها معمولا پس از نماز جماعت انجام می‌گرفت. هر گاه حادثه‌ای اصلی شکل میبخشید، عموم با شنیدن ندای الصلاة جماعة در مسجد گرد می‌آمدند و پیامبر برای آنها سخن می‌اظهار‌کرد.[114]

بعداز رسول نیز مفاد گوناگونی یافت میگردد كه سران كفر و نفاق، افكار همگانی را به شدت منحرف كرده‌اند كه دست آورد آن در طی تاریخ باقی مانده و مسجد در‌این جریان‌ها به خیر در جهت بیدار كردن افكار همگانی کار كرده است.

انحراف آشكار افكار همگانی، در جریان كربلا و شهیدشدن امام حسین (علیه‌السلام) و یاران با وفایش را می‌اقتدار از مفاد بالابر شمرد. مسجد در‌این برهه حساس از تاریخ اسلام نیز خود نمایی می‌كند. سخنان امام سجاد (علیه‌السلام) در مسجد كوفه از این قبیل میباشد. در تاریخ، می‌توان مورد ها متعددی روئت کرد كه مسجد در پر‌نور گری افكار همگانی سهم دار بوده

میباشد.[115] پی آمد این بعداز مسجد آن می باشد كه مسلمان‌ها، منزل خدا را پناهگاه خود به شمار می آورند و به آن به دیده منزل‌ای كه روشنگر حق و پشتوانه عدل و داد میباشد می نگرند.


نقش مسجد در نهضت‌های اسلامی

مسجد با ساخت روحیه انقلابی، زمینه مساعدی برای شكل گیری نهضت‌های اسلامی بر اقتدار‌های ضد فقاهتی به وجود می‌آورد.

در بالا اسلام مسجد، مركز نهضت سیاسی نبی بود و حركت گران قدر و انقلابی رسول، از مسجد هدایت و فرماندهی می‌شد. بعداز آن نیز در طی تاریخ اسلام، حركت‌ها و نهضت‌های آزادی نصیب و مقدسی همانند نهضت سربداران در قرن هشتم هجری، نهضت تنباكو و حرکت مشروطه، از مسجدها ریشه گرفت و فریاد بیدار باش و حركت مردمی از بالای منابر راز داده شد.

در حین تاریخ انقلابی اسلامی نیز مساجد محل ارشادوراهنمایی و هدایت نیروهای مؤمن و دارای تعهد، خواستگاه تظاهرات مردی بر ضد طاغوت بود كه به حاكمیت جمهوری اسلامی در جمهوری اسلامی ایران انجامید.

بعداز توفیق انقلاب اسلامی نیز مساجد با وجود کلیه حیله‌ها و توطئه‌های متعدد معاندان داخل و بیرون، در برقراری نظم و امنیت (از روش ساخت كمیته‌ها و انتظامات محلی و گشت شبانه) عده كمك‌های نقدی و جنسی عموم و ارسال آن ها به جناح‌های نزاع و خانواده‌های مستمند، تشكیل شركت‌های تعاونی، برگزاری انتخابات، تشكیل كلاس‌های عقیدتی و معارف اسلامی، مبارزه با کارشکنی‌ها و سم پاشی‌های گروهك‌ها و پس مانده‌های رژیم پهلوی، فراگیری نظامی نیروهای مردمی و غیره، در استمرار انقلاب و بها‌های اسلامی نقش بخش اعظمی داشته می باشد


كاركردهای نظامی مسجد

از استارت پیدایش مسجد در اسلام، این مكان پایگاهی برای عمل عبادی ـ سیاسی، اجتماعی و نظامی مسلمان ها بوده است. حركت‌های جهادی كه فرستاده اكرم در طی خویش داشت، مثلا حركت مسلمان ها برای نبرد و نبرد علیه معاندان در همین مكان شکل میگرفت. پیاده سازی بیشتر غزوه‌‌ها در مسجد شکل می‌گرفت و حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) بابیان شیوای خویش، مسلمان ها را برای جهاد با كفار بسیج می‌كردند. در حین خلفای راشدین و حتی امویان هم مسجد از این لحاظ فعال بود.[116]

پس از صدر اسلام مسجد، در بسیح همگانی نیروها برای شركت در مبارزه نیز نقش بسیار مؤثری دارااست. از جمله می‌‌اقتدار به شغل‌های اصلی مساجد در حفاظت از رزمندگان در حین 8 سال جانبداری مقدس اشاره كرد.


برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 12 ]

[ دوشنبه 17 بهمن 1401 ] 13:27 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

نقش مساجد درحفاظت وگسترش فرهنگ اسلامی


برهان تصوف و عرفان در پروسه اسلامی‌سازی در آسیای جنوب شرقی نقش حایز اهمیتی داشت و شواهد و مدارک متقن و غیرقابل‌انکاری نیز بر این نقش دلالت دارااست
, 2004, Pp.74-98)«ed.» (Yusuf, اسلام در زمان‌ای وارد آسیای جنوب شرقی شد که هندوئیسم و بودیسم بر نصیب‌های وسیعی از این ناحیه حکم دهنده بود و مبلّغان مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مسلمان با فهم خصوصیت‌های مشترکی که در میان معناگرایی مو جود در تصوف اسلامی و هندوئیسم وجود داشت، مسیر برقراری رابطه و همینطور معرفی و تبلیغ اسلام را سهل و آسان ساختند. این صوفیان، که یا این که جدای از بازرگانان بودند یا این که خویش بازرگانان صوفی بودند، عمدتاً موطن خاصی نداشتند و همدم با کشتی‌های تجاری به مرز و بوم‌های دوردست هجرت می­کردند. نکتة ضروری در عنایت فهم نقش جریان صوفیه در ورود و توسعه و گسترش اسلام در آسیای جنوب شرقی اینکه عمده اثر ها صوفیه، که درین ناحیه برجای باقی‌مانده میباشد، رنگ و بوی فارسی و هندی داشته و تصوفی بوده که از فضای هند، که قرابت‌های آیینی با هندوئیسم و بودیسم در شرق آسیا داشت، متأثر آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بوده میباشد. شاید در صورتی جریان‌های صوفیه از سایر میهن‌ها وارد آسیای جنوب شرقی می‌شدند به راحتی مورد قبول عموم این حوزه‌ قرار نمی‌گرفتند.

جواب به‌این سوال که اولیه گروهی که وارد آسیای جنوب شرقی گردیده ودر پروسه اسلامی‌سازی حوزه‌ نقش انجام کرده، متعلّق به کدام فرقة صوفیه بوده میباشد؟» سهل وجود ندارد؛ چون تایید این مسئله ما‌را ناچار می­سازد مبدأ تاریخ ورود اسلام درین حوزه‌ را بعداز تاریخ تأسیس آن فرقه صوفیه فرض کنیم. با دقت به اینکه فرقه‌های صوفیه قادریه، شاذلیه و نقشبندیه مرتبط با سال‌های 562، 656 و792 هجری قمری می‌باشند، شاید رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد منطقی­خیس آن باشد که جریان تصوف اول را به معنی عام آن، یعنی عرفان اسلامی حیث کنیم که اعم از فرقه‌های صوفیه میباشد و بر این اعتقاد باشیم که داعیان و مبلّغان اولیة اسلام، که برای اولیه توشه بدین ناحیه پای نهادند، تنهاً عارف مسلک بودند و تمایل‌های معنوی وعرفانی داشتند.

4. تنوّع وقتی، مکانی و فرهنگی در پروسه اسلامی‌سازی در آسیای جنوب شرقی

به عبارتی­سیرتکامل که اشاره شد، اسلام خیر از روش خنجر و جهاد، بلکه در فرایندی صلح‌آمیز و در بستر مراودات تجاری و فرهنگی جامعه ها آسیای جنوب شرقی با دیگر ملت‌های مسلمان وارد حیطه شد. درین خصوص نیز بیان یک سری نکته ضروری میباشد: اولاً، مدخل و مسیر عمل‌های تجاری و پیوندها فرهنگی و سیاسی مردمان آسیای جنوب شرقی، که حوزة جغرافیایی بزرگ‌ای را مشتمل بر فیلیپین، تایلند، مالزی، اندونزی، کامبوج، برمه وویتنام تشکیل می‌اعطا کرد، یکی‌از خلا، بلکه هم زمان بنادر فعّالی همچون «ملاکا» و «پاسای» در اندونزی و مالزی و «آیوتایا» در تایلند، و بعضا دیگر از بنادر تجاری در ناحیه فعّال بوده و محلی برای تردّد کشتی‌های تجاری فرنگی، مثلا مسلمانها به شمار می‌آمد. هیچ ادلّه‌ای نیز مطابق اینکه در‌این بنادر تجاری تنهاً دسته خاصی از کشوری معین حق رفت وآمد و کار‌های تجاری داشتند، نیست. از این­رو، تاریخ بر حضور تجّار مسلمانی از مرز و بوم‌های متفاوت همچون کشور‌ایران، چین، هند و بعضی کشورهای عربی اشاره دارااست. (فون درمهدن، 1378، صص23-50)

تنوّع تاریخی مرتبط با تماس اولی دسته‌های مسلمان فرنگی با ساکنان حیطه نیز یادآور، این نکته میباشد که در‌این فرضیه نیز گزینش ظریف او‌لین تماس تجّار مسلمان با ساکنان حیطه و اینکه اولی تماس‌ها از کدامین مدخل ورودی و به وسیله تجّار کدام مرز و بوم پیش آمده مشقت بار میباشد. نکتة مهم شایان توجه شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد دیگر اینکه با وجود یکدستی جان دار در ساختار مذهبی مسلمانها این حوزه‌، که عموماً درپی مذهب شافعی می باشند، البته وجود آموزه‌های فرهنگی و حتی بعضیً مذهبی جان دار بین اهل‌سنّت ناحیه، به‌ویژه در اندونزی و تایلند، که امروزه نیز با سپری شد قرن‌ها از ورود اسلام در بخشها متفاوت مشاهده می‌گردد، سند می دهد که بعضا دیگر از جریان‌های فکری اسلامی همچون شیعه نیز در روند اسلامی‌سازی این حوزه‌ نقش داشته‌اند. برای تبیین این مسئله، نقش ادله شیعه را در چهار فرضیة مطرح گردیده در منشأ اولیة ورود و بسط اسلام در آسیای جنوب شرقی - یعنی منشأ عربی، هندی، چینی، اهل ایران - تحقیق می­کنیم. نکته حائض اهمیت اینکه اولاً، به سبب ساز اهتمام عرب‌های سید نسبت به مراقبت سلسله نسب خویش، مستندات و شجره­طومار‌های سادات حضرموت، که در ورود و بسط اسلام در اندونزی، برونئی و فیلیپین نقش مهم بر عهده داشته‌اند، معین و در دسترس میباشد و اینک نیز قریب چهار میلیون بدن از سادات همدم با شجره طومار‌های معلوم، که سلسله نسب آن­ها را نیز مشخص و معلوم نموده است؛ در آسیای جنوب شرقی حضور دارا‌هستند. هرچند آمارهای دقیقی از سادات اندونزی نیست، البته سادات اندونزی، که به «علوی­ها» آوازه دارا‌هستند و امروزه عمدتاً سنّی مذهب می‌باشند، همانند قبلی در ساختار فرهنگی و مذهبی اندونزی نقش حایز اهمیتی بر عهده دارا‌هستند.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 14 ]

[ يکشنبه 16 بهمن 1401 ] 11:10 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]