بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

ارتباط مستقیم با مردم جهت حل مشکلات مختلف ایشان در حوزه ی امور مساجد چگونه است؟


مَسْجد مکان عبادت خدا و تلاوت نماز که ممکن است ساختمانی محصور یا زمین سوای سقف و دیوار باشد. مسجد قبا اولیه مسجدی است که در اسلام ساخته شد.


در شریعت اسلامی، مسجد آداب و احکامی ویژه دارد. از مسجد غالباً برای عبادت جمعی و فعالیت‌های فقهی گروهی استفاده می‌گردد و مهمترین عبادتی که در آن به جا می آورند، نماز جماعت می‌باشد.


مسجد علاوه بر کاربرد عبادی، کارکردهای اجتماعی، سیاسی، آموزشی و قضایی برای مسلمانها داشته که برخی از این کارکردها تاکنون باقیمانده است. مساجد در جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در توفیق انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ش اعمال کردند.



فهرست

۱ مضمون‌‌شناسی

۲ مسجد در قرآن

۳ پیشینه مسجد در اسلام

۴ احکام و آداب مسجد

۵ مداقه و فضیلت مسجد

۶ معماری

۶.۱ منبر

۶.۲ محراب

۶.۳ مناره

۶.۴ مقصوره

۷ کارکردها

۷.۱ کارکرد آموزشی

۷.۲ کارکرد اجتماعی

۸ نقش مسجد در انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران و امان مقدس

۹ جستارهای وابسته

۱۰ پانویس

۱۱ منابع

مضمون‌‌شناسی

«مسجَد» در زبان عربی به معنای نهادن پیشانی بر زمین و به خاک افتادن به علامت کمال خضوع و خشوع میباشد و مسجِد به معنای جایی است مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد که در آنجا سجده می‌کنند.[۱] برخی معتقدند واژه مسجد از واژه و کلمه‌ای غیر عربی «msgď» به معنای معبد گرفته شد‌ه‌است که در متون زبان آرامی مربوط به قرن پنجم پیش از به دنیاآمدن مسیح وجود داراست.[۲] در عصر پیش از اسلام این کلمه و واژه برای اشاره به جای جای و معبدی بوده که در آن آفریدگار را عبادت می‌کرده‌اند.[۳] برخی معتقدند واژه و کلمه «مساجد» در آیه چهلم سوره حج در همین مضمون‌ به عمل رفته می‌باشد.[۴]


دهخدا با استناد به منابع قدیمی و ذکر آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نمونه‌های بسیار از آنان نوشته میباشد که کلمه عربی مسجد، اساسا، به صورت کلمه «مَزگِت» از زبان آرامی وارد عربی و فارسی گردیده است.[۵] او به نقل از این منابع آورده است که حروف «ز»، «گ» و «ت» در عربی به «س»، «ج» و «د» تغییر کرده و مسجد در عربی یعنی جای سجده کردن. به نقل این منابع، مزگت به معنای نمازخانه، خانۀ پروردگار، «خانه‌ای که برای پرستش پروردگار بسازند و هرکس خواست در آن عبادت کند» و نظائر آن می‌آمده میباشد.[۶]


مسجد در اصطلاح رایج فعلی به معنای عبادتگاه خاص مسلمانها و محل نماز خواندن آنهاست. گفته‌اند از آن رو که مسلمان ها در نماز، سجده می‌کنند و سجده نهایت خضوع و خشوع شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد در عبادت می باشد، این مکان را مسجد به معنای جای سجده نامیده‌اند. مسجد، به حیث فقهی احکامی ویژه داراست و به نظر مادی ممکن است عبارت از یک ساختمان محصور فی مابین دیوارها یا یک زمین بدون سقف و دیوار باشد.[نیازمند منبع]


«مسجد جامع» نیز به معنای مسجد به فعالیت می‌رود ولی غالبا مراد از این واژه مسجدهای گرانقدر یا مساجدی در شهرها می‌باشد که نماز جمعه در آن اقامه می گردد.[۷]


مسجد در قرآن

کلمه و واژه مسجد بیست و هشت بار به طور عده و مفرد در قرآن به فعالیت رفته است که در برخی از آن‌ها از اهمیت مسجد و محافظت آن حرف رفته هست؛ به عنوان مثال: «إِنَّما یعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّكاةَ وَ لَمْ یخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسی أُولئِكَ أَنْ یكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِین (ترجمه: مساجد را صرفا كسی آباد میكند كه به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نماز را برپا داراست و زكات بدهد و از كسی جز خدا نترسد- امید‌است‌ آن ها هدایت یابند.)[ توبه–۱۸]


مالکیت مسجد در قرآن به آفریدگار نسبت داده شده میباشد.(جن/۱۸) از امام درستگو(ع) از علت احترام مساجد پرسیدند، آن حضرت در پاسخ گفتند: «زیرا مساجد خانه‌های پروردگار در زمین‌اند».[۸]


در آیه ۱۲۵ سوره بقره، به مسجد مکه که همان مسجدالحرام میباشد، به عنوان مکانی برای شغل‌های آیینی و نیز محل گرد هم وارد شدن اشاره گردیده‌است [۹] و در آیه ۹۶ سوره آل عمران این مسجد به عنوان اولیه خانه‌ای که برای عبادت مردم برپا شده، ذکر شده است.[۱۰]


پیشینه مسجد در اسلام

عبدالحسین زرین‌کوب:


«که ذکر کرد در اسلام، آیین را با هنر سازگاری نیست؟ برعکس، این هردو یکدیگر را در آغوش میکشند و آن هم در مسجد.»[۱۱]


بنابر تعالیم رسول اکرم(ص)، عبادت آفریدگار و نماز، به مکانی خاص نیاز ندارد و در هر جایی از زمین می‌توان خداوند را عبادت کرد و نماز گزارد؛ چنان که در حدیثی از آن حضرت نقل شد‌ه‌است: «جُعِلَت لِی كُلَّ أرضٍ طَیبَةٍ مَسجِداً وَ طَهوراً (همگی زمین برای من منزه و مسجد قرار داده گردیده است.»[۱۲]) به این رو، مسلمانها پیش از سفر، جایی خاص برای نماز گزاردن نداشتند و هر جا که قابلیت و امکان آن آماده بود نماز می‌خواندند و فرستاده(ص) هم پا کسانی انگشت‌شمار مانند امام علی (ع) نماز را به صورت مخفیانه ادا می‌کرد.[۱۳] بنابر گزارش‌هایی در منابع تاریخ اسلام، آن حضرت پس از علنی شدن دعوت، گاهی کنار کعبه نماز می‌گزارد.[۱۴]


مسجد قبا اول مسجدی می‌باشد که در اسلام ساخته شد. زمانی فرستاده از مکه به مدینه می‌آمد، پیش از ورود به مدینه یک هفته در قبا ماند و در این زمان به درخواست مردم مسجدی درین حوزه‌ تشکیل داد. برخی گفته‌اند این مسجد به توصیه عمار یاسر تاسیس شده است.[۱۵]


با مسافرت مسلمان‌ها به مدینه، پیامبر مکانی را برای نماز جماعت و نیز گرد هم آیی مسلمان‌ها برگزید و با ملازمت و همراهی مؤمنان آن مکان را به صورتی بی آلایش برای این کار مهیا کرد. این مسجد که مسجدالنبی یا مسجد رسول نام گرفت، به زودی رده ویژه‌ای نزد مسلمان ها یافت و به مکانی برای عبادت، آموزش مذهبی، عمل‌های جمعی و تصمیم‌گیری‌های اصلی سیاسی تبدیل شد. قبلا، فرستاده در بعضی مکانهای مکه به همدم مؤمنان نماز جماعت خوانده بود البته جایی را به عنوان مسجد گزینش نکرده بود.[نیازمند منبع]


مسجدْ بعد از سفر، افزون بر عبادت، مرکزی برای اداره حکومت بود و آن گاه به عنوان مکانی آموزشی و تبلیغی نیز به کار رفت. بعد ها هنگامی دار‌الحکومه و مدرسه ساختند، مسجد به عبادت اختصاص داده شد؛ گرچه گهگاه از آن به عنوان مدرسه نیز به کار گیری میشد.[۱۶]



نمایی از مسجد کوفه

در جریان فتوحات عراق و شمال آفریقا در قرن اول هجری، مسلمان ها با الگوبرداری از پیامبر اکرم(ص) در مدینه، معمولا فضایی را که در راس اردوگاه‌هایشان قرار داشت به مسجد اساسی اختصاص می‌دادند. با تبدیل شدن پادگانها به شهرهایی چون بصره، کوفه، فسطاط و قیروان این محل‌های عبادت نیز به بناهایی همیشگی تبدیل شدند. از همین سر مشق در بنیانگذاری بغداد در قرن دوم هجری و قاهره در قرن چهارم هجری استفاده شد. مسلمانان در شهرهایی که فتح می‌کردند مانند دمشق، بیت المقدس و مدائن مساجد خود را در محل معابد کلیساها و قصرها بنا می‌نهادند.[۱۷]


احداث مساجد پس از مسجد قبا و مسجد النبی در دیگر مناطقی که اسلام بدانها نحوه می‌یافت، انجام می‌گرفت. در قرن نخستین قمری مسجد کوفه(۱۷ق.)، مسجد فسطاط(۲۱ق.) و جامع بصره(۲۴ق.) به اهتمام مسلمان‌ها ساخته شد.[۱۸]


به گفته ابن خلدون(م. ۸۰۸ق) دو نوع مسجد شهری وجود داشته هست: مساجد بلندمرتبه ذیل اختیار دولت برای نمازهای جمعه و اجتماعات مهم مسلمانان و مساجد کوچک که بوسیله بخش‌های متعدد جمعیت شهری ساخته و اداره می‌شدند. در طی اولیه معمول این بود که به تقلید از آداب و رسوم پیش از اسلام و نیز طرز و سیره رسول در مدینه، خلفا یا فرمانداران منصوب آنها اقامتگاه خود را در کنار مسجد جامع برپا کنند در حالی که مردم بی آلایش مساجد خود را در محلات خاندان‌ای خود می‌ساختند. با افزایش شدید قدرت و ثروت امپراتوری‌های اسلامی و جداگانه شدن اقامتگاه حاکمان، بر تعداد مساجد دولتی و غیردولتی به شدت افزوده شد. هر دو نوع معمولا به یاری مردم و درآمدهای اوقاف تأسیس و نگهداری می‌شدند.[۱۹]


کارآیی مسجد غالبا برای برپایی عبادات روزانه و نماز جمعه بوده که مردان بیشتر در آن شرکت می‌کردند. زنان در عقب صف مردان در حالی که پرده‌ای در بین آنها و مردان بود یا در اتاقی مستقل و یا در طبقه بالا در مراسم حضور داشتند.[۲۰]


به سبب ساز وجود احکام خاص مسجد، غالبا مکانی فارغ محل عبادت برای وضو اختصاص داده میشد.[۲۱] در تاریخ شیعه همانند اهل تسنن، اهمیت مساجد و اقتدار آن‌ها فراز و نشیب فراوان داشته می‌باشد. مسجد مرقدهای شیعیان در کربلا و نجف از حفاظت آل بویه(قرن‌های چهارم و تا پنجم قمری) و صفویه(قرن‌های دهم تا یازدهم قمری) منتفع بوده است. سلسله فاطمی اسماعیلیه(قرن‌های چهارم تا ششم قمری) مساجد بخش اعظمی را در شمال آفریقا تا مصر و حجاز بنا کرد و در تحت نگهبانی قرار داد. صفویه همین شغل را در کشور ایران و کشورهای ساحل خلیج فارس جاری ساختن اعطا کرد. با این فعلا، وقتی که جمعیت شیعه مقهور نیروهای سنی شدند، نه تنها پروسه مسجدسازی به معیار اکثری کاهش یافت؛ بلکه برگزاری مراسمی مانند نماز جمعه نیز رو به کاستی نهاد.[۲۲]


احکام و آداب مسجد

از همان زمان که مسجد در اسلام بنیان گذاشته شد، احکام و آدابی برای حضور در آن و رفت و آمد به آن در قرآن و حدیث ذکر گشت. به ظاهر، اولیه احکام و آدابی که برای مسجد برشمرده شد، مربوط به اموری مانند طهارت و نظافت بود. به عنوان مثال، توصیه‌هایی اکید از رسول اکرم(ص) درباره ثواب پاکیزه کردن مسجد و نکوهش آلوده و کثیف کردن آن، در چنگ می باشد که راجع به «آداب» می‌گنجند.[۲۳] درباره شخص نمازگزار و اشیا و حالات مربوط به او نیز احکام فقاهتی خاصی اوضاع و احوال گردیده‌است؛ برای مثال ورود به مسجد در حالت جنابت حرام شمرده شده یا پوشیدن جامه سفید و پاکیزه برای حضور در مسجد مستحب و جامه سیاه و چرک الود مکروه میباشد.[۲۴]


مداقه و فضیلت مسجد

عبدالحسین زرین‌کوب:


«در حین نسلها و قرن ها در فاصله آفاق مختلف، هنر اسلامی ملجائی پاک‌تر و نمایشگاهی امن‌تر از مسجد نداشته میباشد.»[۲۵]


در فرهنگ و تمدن اسلامی، متاثر از قرآن مهربان و روایات بزرگان دینی، مسجد حرمت و رده ویژه‌ای دارااست. قرآن کریم و مهربان برپا داشتن و نگهداری مسجد را عمل اشخاصی خوانده که به آفریدگار و روز قیامت ایمان دارا‌هستند.[۲۶] قداست و فضیلت مسجد نزد مسلمانان از عامل ها محافظت بنای آن بوده میباشد. مسلمانها بنابر آموزه‌های اسلامی، خود را موظف به محافظت و تعمیر مساجد می‌دانستند و به این رو، می‌کوشیدند در عمارت، نگهداری و بازسازی مسجد نقشی بر عهده گیرند.[۲۷]


مسجد مهمترین بنای حوزه فرهنگ وتمدن اسلامی می باشد زیرا در طول چهارده قرن همگی نبوغ و استعداد معنوی و هنری و مهارتهای صنعتی در ساختن و بنای مسجد تمرکز یافته هست.[۲۸]


معماری

مساجد در مناطق متفاوت عالم به حیث معماری مشابهت‌هایی بسیار به یکدیگر دارند؛ با این موقتا، در هر حوزه‌‌ای پذیرای خصوصیات معماری و هنری آن حوزه‌ نیز شده و تفاوتهایی با دیگر مساجد یافته‌اند. بنابراین، معماری مساجد هر میهن گویای ویژگی‌های معماری ساکن آن میهن شد‌ه‌است.[۲۹]


مساجد در کشورها و مناطق گوناگون علی رغم اختلافهای معماری، بناها، بخش ها و اشیای ذیل را همگی دارایند:


منبر

پیش از ظهور اسلام منبر در حجاز وجود نداشت و سخنرانان برای سخنرانی بر نیزه تکیه می‌دادند و حرف می‌راندند. رسول اکرم(ص) نیز استارت رسالت به صورت ایستاده و با تکیه بر درختی (استوانه حنانه) خطبه می‌خواند تا این که برای او منبری با سه یا چهار پله ساختند. در بعضا منابع روایی از واژه «منبر» برای سخنرانی پیامبر(ص) خیال و خاطر شده که شاید بتوان از آن برداشت کرد که در آن فرصت منبر به فعالیت می‌رفته می‌باشد؛ از جمله کلینی آورده هست: «صعد رسول الله(ص) المنبر ذات یوم فحمد الله و اثنی علیه و...؛ روزی پیامبر(ص) از منبر بالا رفت و بعد خدای را سپاس و حمد اعلام کرد و....»[۳۰] البته درین که چه کسی برای او منبر تشکیل داد اختلاف میباشد. منابع از غلام زنی از انصار،[۳۱] غلام زنی از مهاجران،[۳۲] یکی صحابه[۳۳] یا مردی رومی نام برده‌اند.[۳۴]


منبر آغاز محل ارشاد نبی اکرم(ص) برای مؤمنان و منزلت تجلی صحبت پروردگار بر زبان او بود. آنگاه حضرت، در مساجد جامع شهرهای گوناگون منبر ساختند و به تدریج در قرن ها آینده تا به امروز این سنت به تمامی مساجد شهرها و روستاهای توسعه و گسترش یافت. منبر در طول تاریخ از کارآمدترین اجزای مسجد بوده است. منبر تریبون حکومت اسلامی بود، از آن برای نقص‌ خطبه و راهنمایی و اعلام موضع‌ها سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استفاده می‌شد. با گذشت فرصت، مبلغان و واعظان از آن برای تبلیغ آیین، فقها برای بیان احکام آئین و تدریس معارف اسلامی، مفسران برای تبیین نکات قرآنی و محدثان برای بیان و املای احادیث استعمال کرده‌اند.[۳۵]


محراب

نوشتار اصلی: محراب

محراب یک تورفتگی قوسدار می‌باشد که در دیوار قبله تعبیه شده می باشد و جهت مسجد الحرام را آرم می‌دهد. محراب به این شکل، در اواخر سده اولیه هجری ابتکار عمل شد. پیش از آن، جهت قبله را در مساجد باز بدون دیوار از طریق فرو کردن عمودی در ماسه یا چنان که در خانه نبی در مدینه کار شد، به یاری یک قطعه سنگ آرم می‌دادند.[۳۶]


مناره

مناره، سازه‌ای برج‌مانند هست که کارکرد اول‌اش اذان گفتن بر فراز آن هنگام نمازهای پنجگانه بوده هست. مأذنه، مئذنه، منار، صومعه و گل‌تیم، نامهای دیگری هستند که برای این سازه به عمل میروند. در حین نبی(ص)مساجد مناره نداشتند. با بسط دولت اسلامی و گران قدر‌تر شدن شهرها، مایحتاج شد تا در کنار هر مسجدی مناره‌ای برای اذان بیان کردن و خبر رساندن مردم از وقت نماز بسازند. امروزه که مسلمان‌ها از وسایل دیگری برای دور اندیشی از وقت نماز و شنیدن اذان سود می برند، کارکرد مناره‌ها تنها دکوری و تشخیص مساجد از دیگر بناهای شهر میباشد.[۳۷] تعداد مناره‌های مساجد در بخش ها متفاوت یکسان نیست. در ایران، غالب

 

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 12 ]

[ جمعه 23 دی 1401 ] 17:04 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

فرهنگ و تمدن سازی مسجد

مساله دیگر در‌این راستا اینکه از دید اینجانب مسجد ظرفی برای ترویج آئین میباشد، به ذکر دیگر مسجد در نظام اسلامی قلب فرهنگ و تمدن اسلامی میباشد. ولی بعضا معتقدند که مشاجره حکومت را می بایست به مسجد برگردانیم اما تحقق این موقعیت در جامعه مهدوی پژوهشگر گردد. به شخصه معتقدم نظارت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مباحثی از این دست در شرایط فعلی ما‌را از مباحث حقیقی که اکنون قابلیت و امکان تحقق دارا‌هستند به دور می نماید.

قضیه دیگری که درین دعوا گزینه دقت قرار می‌گیرد آن میباشد که مسجد کاسه اشاعه آئین میباشد، نظرم این میباشد که ما به مکان آنکه حکومت را در مسجد متمرکز کنیم بیاییم و نسبت به اثر و نقش مسجد در سطح فرهنگ و تمدن عموم سپرده گذاری داشته باشیم و سلسله مراتب برای عمل های مسجدی در لحاظ بگیریم.

مسجد شهر و سرزمین اسلامی را می سازد. بایستی تاکید را در اثرگذاری مسجد در محله در اختیار بگذاریم. این مقصود می بایست آرمان ما باشد و اصولا تشکیل داد یک محله مطابق وضعیت، گوشه و کنار و کار های مسجد باشد.

- مواقعی که اشاره داشتید همواره در مقاطع متفاوت آیتم تاکید قرار گرفته میباشد، به لحاظ شما انگیزه اینکه امروز برخی در بعضی مساجد حضور آنچنان که می بایست وجود ندارد چه قادر است باشد؟

بعضا مساجد در محله ها به هیچ عنوان اثرگذاری ندارند چراکه فعالیتی به جز اقامه نماز جماعت برای خویش تمجید نکرده اند. مشاهده کنید مسجد بنیان بشر ساز میباشد و بایستی در فرهنگ و تمدن سازی اساس باشد. این بینش نباید در سطح آرمان باقی بماند بلکه بایستی مسجد را با نگاه مدیریتی نیز تعریف و تمجید کرد و اینجاست که مدیر شرعی نیز معنی مییابد. وقتی که بعضی مساجد شغل خویش را تنها در اقامه نماز جماعت محصور می نمایند نمی قدرت انتظار داشت که آن مسجد در سطح محله مطرح خواهد شد.

- التفات طرح عظیم مشاجره رئیس مسجد و مدیر دینی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مسجد از کجا ناشی می گردد؟

در اصل اصولی که در دانش مدیر اسلامی وجود دارااست بایستی در حوزه مسجدداری آیتم دقت باشد. اصلی ترین ایراد ما این میباشد که نگاه مردمی خیر در سطح بزرگ و خیر در سطح کوچک در جامعه ما نسبت به مسجد حکم کننده وجود ندارد و به‌این انگیزه میباشد که از گنجایش مساجد بدان شکل استعمال نمی‌شود.

مسجد گنجایش آدم سازی، اجتماع سازی، سیاست سازی داراست. واقعا در گفت و گو سیاسی چه کانالی جز مسجد میتواند هدایتگر سیاسی برای آحاد عموم جامعه باشد؟ مسجد طریقه سیاسی را تولید می نماید.

در شرایطی‌که رسانه ها را راجع به مساله سیاسی کنار بگذاریم واقعا تنها مسجد میماند و معمولا مسجد در‌این مباحث حضور داراست. براین اساس تحقیق مشاجره مدیریتی مسجد در واقع حرکتی به سوی این نوسازی و تبیین مباحثی از این دست میباشد.

- پاره ای فضای گفت و گو را تغییر‌و تحول دهیم، احیای گنجایش های مساجد نیازمند تحقق چه مواقعی میباشد و اصولا به جز کارکرد عبادی چه کارکردهایی را می قدرت برای مساجد رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد در لحاظ گرفت؟

این اصلی مستلزم طراحی برنامه بدون شوخی میباشد و مساجد در شکل نگهبانی می‌توانند مجددا کارکرد پیشین خویش را احیا نمایند. حتی مسجد حتی گنجایش ایجاد اشتغال دارااست. در شرایطی که مسجد بیاید و در مشاجره ایجاد اشتغال حضور یابد حالت اشتغال را در یک محله بهبود خواهد شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد اعطا کرد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 16 ]

[ دوشنبه 19 دی 1401 ] 13:53 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

فضیلت و رده مساجد نزد خدا

مسجد محل برگزاری نماز جماعت و آدینه بوده و هر جاکه در آن نماز می­ خواندند به منزلة مسجد شمرده می ­شد. پیامبرخدا (صلی الله علیه و آله) فرموده ­ا ند:
«فُضِّلْنَا عَلَى النَّاسِ بِثَلاَثٍ: جُعِلَتْ صُفُوفُنَا کَصُفُوفِ الْمَلاَئِکَةِ وَجُعِلَتْ لَنَا الأَرْضُ کُلُّهَا مَسْجِدًا وَجُعِلَتْ تُرْبَتُهَا لَنَا طَهُورًا إذَا لَمْ نَجِدْ الْمَاءَ».1
«ما و امت ما، نسبت به دیگر مردمان، در سه چیز برتری مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد یافته ­ا یم؛ صفوف ما مانند صفوف ملائکه میباشد. همگی مکان زمین برای ما به منزلة مسجد میباشد. در صورتی‌که آبی‌رنگ برای وضو نیابیم، همة خاک ­های زمین برای ما مطهر و پاکیزه ­اند.»
بر پایه ی حدیث بالا، هر مکانی که در آن نماز به پا گردد، مسجد خوانده می­ خواهد شد، گرچه نام مسجد خاص ­خیس از سایر جای ­ ها میباشد.
اسلام، این آئین مبین، به مسجد و ایجاد کرد آن مداقه فراوان می ­دهد. از این رو، پیامبرخدا (صلی الله علیه و آله) در تشویق و ترغیب عموم به ایجاد کرد مسجد فرموده میباشد:
«مَنْ بَنَى مَسْجِدًا لِله بَنَى اللهُ لَهُ بَیْتًا فِى الْجَنَّة».2
«هر کسی برای پروردگار مسجدی بسازد، خدا متعال آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد در فردوس منزل ­ای برای وی خواهد ایجاد کرد.»
همینطور در تبیین فضیلت و رده مساجد نزد خدا می­ فرمایند:
«أَحَبُّ الْبِلَادِ إِلَى الله تَعَالَى مَسَاجِدِها ، وَأبْغض الْبِلَاد إِلَى الله أَسوَاقهَا».3
«مساجد، دوست داستنی­ترین جای ­ها، و بازارها ناخوشایندترین جای ­ها نزد پروردگار متعال میباشد.»
مسجد در طول رسول (صلی الله علیه و آله) و پس از وی، برای اصحاب، راس حکمرانی، توجیه و تربیت، جای شغل و نشاط، محلی برای دیدار و مصالحه، راءس صدور فتوا، ارشاد و توصیه و کانونی برای رأی­ گیری و حیث خواهی از عموم بوده میباشد. اطلاعیه ­ها از آنجا منتشر می ­شد و دستورها و اوامر از آنجا تنفیذ می­ گشت. مسجد تحت عنوان لینک دهندة معاش فانی جهان با معاش باقی آخرت به شمار می ­آمد.4
مسجد در اسلام یک جامعة متکامل، دارای انسجام، متحد و هم­بسته میباشد. مسجد، عرصه ­ای برای عمل اجتماعی، مرکزی عملی و مکتب ­ای برای یادگرفتن میباشد. مسجد تریبون تکثیر پندها و عبرت­ ها به شمار می ­رود و در آن رشد جسم شکل می­ گیرد؛ چون مؤمنِ کارکشته نزد رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد خدا متعال عالی و دوست داستنی­خیس از مؤمن ضعیف میباشد. یک کدام از نقش ­های مسجد در اسلام، محل پذیرایی از میهمانان و اقامت مسافران میباشد. عقدنامه ­ها در مسجد نوشته و امضا می­ شوند و در آن به اختلافات عموم تفحص می­ گردد و عدل و داد حکمفرما می ­شود. نیازمندان در مسجد نیاز خویش را برطرف می­ نمایند و توانگران در آن به هدف های خویش می ­رسند. در مسجد سربازان شجاع رشد می­ یابند و ضعیفان در آن از هلاکت نجات پیدا می­ نمایند. مسجد تحت عنوان نمونة خرد گردیده ­ای از جامعة اسلامی میباشد که در آن دل­ ها و فکرها به هم مجاورت می­ شوند و جان ­ها و قلب­ ها با یکدیگر متحد می­ گردند و پیوندهای محبت و الفت دربین مؤمنان مستحکم می­ شوند.
فلسفة وجود مسجد در اسلام را می ­اقتدار چنین تعریف کرد: مسجد به منزلة کوره ­ای میباشد که برای ذوب کردن جان­ ها، تصفیه نمودن لذت­ های جهان، از در بین بردن اختلافات طبقاتی و تیتر­ های قراردادی، دریدن پرده ­های کبر و خودپرستی و آزادی از یوق احاطه شهوت­ ها و هواهای نفسانی، ضروری به شمار می ­رود. بشر با آبدیده شدن درین کوره، استعداد ملاقات خالصانه و بی پیرایه با خداوند خود در محراب بندگی صادقانه را حصول می ­نماید. مسجد فقط مکانی میباشد که جان و دل آدم را صیقلی می ­نماید و اینگونه تحولی در بشر ساخت شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و ساز می­ کند. مکانی که آدم به مُهر بندگی خدا عز وجل ممهور و مزین می ­خواهد شد.5
مسجد از رده والایی در اسلام شامل است. جایگاهی که فرستاده گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) با تشکیل داد مسجد در اولِ تأسیس جامعة اسلامی در مدینة منوره، آن را تبیین کرد. فرستاده بزرگ الشأن (صلی الله علیه و آله) با این مبادرت هوشمندانة خویش مسجد را تحت عنوان رکن اساسی تشکیل جامعة اسلامی شناساند. وی به‌سرعت مبادرت به ایجاد کرد بنای مسجد کرد. اصحاب و یاران خود را نیز به تعجیل درین عمل فراخواند و از آن­ها خواست تا فرصت به نقطه پايان وصال بنای مسجد، سرگرم فعالیت دیگری نشوند. فرستاده (صلی الله علیه و آله) بعداز نقطه پايان روند ایجاد کرد مسجد، به تبلیغ و بازرسی به کارها مسلمانها در این جا مقدس درگیر شد. مسجد برای وی مقام رفیع دانش و تربیت، تبلیغ آیین، گزینش فرماندهان نظامی، ادارة کارها لشگریان و دیگر کارها جامعة اسلامی بود. در حالتی‌که چه امروزه در‌پی تشکیل سازمان­ ها، نهادها و مؤسساتی مانند تالارهای پذیرایی، اتاق­های فرماندهی نظامی و... که نصیب متعددی از وظایف یادشده را به عهده گرفته ­ا ند، نقش مسجد در به پاداشتن نماز و سخنرانی اختصاصی گردیده است؛ ولی هنوز مساجد ما وظیفة رویش روحی و اخلاقی مسلمانها را به عهده دارا‌هستند. امروزه مساجد پایگاهی برای پاسخگویی به سؤالات فقهی و سوال ­های شرعی و دنیایی عموم می‌باشند.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 16 ]

[ شنبه 17 دی 1401 ] 15:12 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

وقف در آیات قرآن کریم

وقف است،چنان که وقتی به قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) و سنت عملی ایشان رجوع می کنیم، اهمیت دو چندان این سنت زیبا را در می یابیم. گر چه در قرآن کریم آیه ای به صراحت دال بر وقف وجود مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ندارد اما از آیات متعددی می توان وقف را به عنوان یکی از مصادیق بارز اعمال صالحه یا باقیات صالحات یا.... معرفی نمود.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت مکرم ایشان نیز در زمان حیات گهربار خویش نه تنها در پی احسان و نیکی به اطرافیان و مسلمانان بودند بلکه به جهت آینده نگری و تامین منافع و مصالح مسلمین به طور عملی به دیگران سنت نیکوی وقف را آموزش می دادند. تاریخ اسلام آکنده است از موقوفات وصدقات گرانسنگ این عزیزان است که مطالعه آنها ضرورت و اهمیت طرح بحث درباره وقف را نمایان می سازد. ابوشکور بلخی در بیان اهمیت وقف می گوید:
«توانگر بَرَد آفرین سال و ماه
و درویش نفرین بَرَد بی گناه»
اگر این سنت جمیل مورد تبلیغ وترویج قرار گرفته و همگان به آن هدایت و تشویق شوند، نه تنها آثار مثبت و ماندگار دنیوی بلکه ثمرات اخروی فراوانی نصیب واقف خواهد شد. اینک در دو بخش رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد وقف در قرآن کریم و سیره معصومین (علیه السلام) مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و از منابع ارزشمندی نیز بهره برده شده که وجود این منابع متعدد مبین اهمیت وقف نیز می تواند باشد.
فرضیه: در قرآن کریم آیه ای که صریحا بر وقف دلالت کند وجود ندارد، اما این سنت حسنه به وفور در کلام معصومین (علیه السلام) و سنت عملی ایشان دیده می شود.
روش تحقیق: کتابخانه ای – اسنادی.
هدف: واکاوی و بازنگری سنت حسنه وقف در قرآن و سنت و بیان اهمیت آن.
مفهوم شناسی واژگان کلیدی
وقف
وقف در زبان فارسی به معنای ایستادن، توقف، حبس کردن،منحصر آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد کردن چیزی به کسی است درماده ۵۵ قانون مدنی آمده: وقف عبارت است از این که عین مال حبس و منافع آن تسلیم شود. منظور از حبس نمودن عین مال نگاه داشتن عین مال از نقل و انتقال و هم چنین از تصرفاتی است که موجب تلف عین گردد، زیرا مقصود ازوقف،انتفاع همیشگی موقوف علیهم، از مال موقوفه است و بدین جهت هم آن را وقف گفته اند. منظور از سبیل منافع، واگذاری منافع در راه خداوند، و امور خیریه و اجتماعی است. از نظر فقها نیز حبس عین ملک و بخشیدن منفعت آن (حبس العین – تسبیل المنفعه) وقف است.
موقوف علیهم
به فرد یا افرادی اطلاق می شود که اموال موقوفه را در راستای تامین منافع ایشان وقف می شود.
واقف
کسی است که عمل وقف را انجام می دهد.
وقف در آیات قرآن کریم
در قرآن آیه ای که بر وقف و احکام آن صریحا دلالت کند، وجود ندارد. ولی دانشمندان مسلمان و مفسران قرآن کریم از کلیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قرآن ذکر شده است، چنین دریافته اند که وقف مورد تایید قرآن کریم است. چرا که اعمال خیر و صالح همواره در آیات این کتاب شریف و نورانی ستوده شده شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد وبه طور عموم هر آنچه که بر انجام کارهای نیکو و تشویق بدان دلالت داشته باشد، بر وقف نیز دلالت می کند. به تعبیر دیگر می توان گفت که روح وقف مورد تایید قرآن کریم قرار گرفته است.

برچسب ها: شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 15 ]

[ پنجشنبه 15 دی 1401 ] 9:40 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

نهادينه شدن فرهنگ خدمت به مسجد در جامعه اسلامي


دين مقدس اسلام، دين نظافت و پاکيزگي می باشد . شاهد اين مضمون‌ مجموعه رواياتي می‌باشد که از پيغمبر مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) راجع‌به نظافت و بهداشت به دست ما رسيده می باشد . در روايتي از پيغمبر مکرم اسلام(ص) نقل گردیده است: «تنظفوا بکل ما استطعتم فان‌الله تعالي بني الاسلام علي ‌النظافت و لن يدخل الجنه الا کل نظيف»  با هر وسيله‌اي که مي‌توانيد پاکيزگي و نظافت و بهداشت خود را محافظت کنيد زيرا اسلام برپايه نظافت بنا شده است و جز پاکيزگان وارد فردوس نخواهند شد. (کنزالعمال، ج۹، ص۲۷۷).


در نگاه ديگري به روايات اين نکته را متوجه مي‌ شويم که مساله بهداشت هم مانند ساير مسائل رويکردها و روند مختلفي داراست که از آن جمله بهداشت فردي، بهداشت اجتماعي، بهداشت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد خانه، بهداشت محيط کار و غيره را مي‌اقتدار اظهار کرد اما يکي از مهم‌ترين ابعاد بهداشت که به برکت نظام جمهوري اسلامي ايران و به تلاش سازمان تبليغات اسلامي طرح و آیتم دقت قرار گرفته می باشد ، گزینه بهداشت مساجد می‌باشد .

بديهي می‌باشد  بهداشت و نظافت مساجد در ظرف زماني خاص نمي ‌گنجد و طبق آيات و ورايات همگی مسلمان ها مکلف اند همواره در پاکيزه نگه داشتن و تطهير مساجد کوشاو سخت کوش و فعال باشند البته اختصاص يک دهه آن هم دهه نقطه نهایی ماه معظم شعبان که دل ها و جان‌هاي مؤمنين مهیا استقبال از ماه خوش یمن رمضان و سود گيري از سفره مالامال فيض و معنوي اين ماه عزيز است ، فرصت بسيار خوبي براي اعتنا دادن مردم به اين دستور اساسی و یاد‌آوری و بيان اهميت بسيار والاي تکريم و عطرافشاني مساجد رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و تبيين ارزش معنوي خدمت گزاري به مسجد مهيا گردیده‌است.


همچنين نهادينه شدن فرهنگ خدمت به مسجد در جامعه اسلامي که خوشبختانه اين طرح با تاييد و تاکيد مقام معظم رهبري مبني بر اينکه مساجد به طور شايسته غبارروبي شود و خدمت به مسجد کاري مردمي و همگاني شمرده شود مرتبه بهنري يافته و در حال حاضر یک سری سالي می باشد که دهه تکريم و بهداشت مساجد مقارن با آخرين دهه ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان در جاي جاي جامعه اسلامي با برنامه‌هاي با ارزش و معنوي گرامي داشته مي‌خواهد شد که ولی تاثيرات بسزايي نيز در بسط اين تمدن ارزشي به جاي نهاده می باشد .

 

مسجد به عنوان کانون توحيد، مرکز بشر سازي آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مکتب معرفت، پايگاه ايمان و هدايت و ترويج فرهنگ ديني و سنگري هميشه مستحکم براي پشتیبانی از دين و حريت و انسانيت و پیکار با استعمار، ظلم و ستم و همچنين محل عبادت فروتنی و خضوع و مناسب‌ترين جايگاه براي اجراي دستورات الهي هست . مسجد محل عبادت و نیایش با آفریدگار هست . آدم هنگامی که در مسجد با تولیدکننده یکتا نجوا می‌کند، احساس نزدیکی بیشتری با خدا داراست. برابر روایات متفاوت، مساجد در هر نقطه از زمین، خانه معبود و محل تجمع مردم و کانون رمز‌و‌نیاز، تعظیم، تکریم، نیایش و سجود در عوض حضرت دوست و جایگاه آزادگان از قید هوا رسته و به حضرت معبود پیوسته است .‌

 

با توجه به جایگاه رفیع مسجد در تمدن اسلامی و نقش محوری آن در میان مسلمان‌ها که در قرآن و حدیث به خانه معبود تسمیه شده و محل رفت‌ و‌ آمد مسلمین می باشد ، رعایت حرمت و نگهداری نظافت و قداست آن بر همگی واجب می‌باشد . اهتمام به مراقبت پاکیزگی مسجد یک تکلیف الهی، اخلاقی و فقهی برای عموم مسلمانان هست  زیرا شخصی که اقدام به نظافت مسجد می‌کند، نزد صاحب و مالک‌خانه یعنی شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ذات اقدس پروردگار دارای اجر‌ و ‌پاداش بسیار است .


فرستاده‌خداوند(ص) و امیرالمومنین(ع) یکی‌از طرق جذب مردم به مساجد و جلوه‌ای از رعایت احترام و محافظت قداست مساجد را اهتمام راجع به نظافت و پاکیزگی و غبار‌روبی و رایحه‌افشانی هفتگی، به ویژه در آستانه سید الایام-روز جمعه-می‌دانند و می‌فرمایند: قال علی علیه السلام ‌و جمروا(المساجد) فی تک تک سبعه ایام. مساجد را هر هفته خوش ‌عطر و معطر فرمایید.(بحار الانوار/ج۱۸/ص ۱۰۷)


از طرف دیگر با استیناف روایات متوجه می‌شویم که نبی‌آفریدگار(ص) ثواب تمیز‌کردن و غبار‌روبی نمودن از مسجد را هم اندازه رها کردن عبد و بنده در منش خدا و برخورداری از عفو و بخشش ویژه آفریدگار می داند و می‌فرماید: من قم مسجدا کتب الله له عتق رقبه و من اخرج منه ما یقذی عینا کتب‌الله عزوجل له کفلین من رحمته، کسی که مسجدی را خاک‌روبی کند، خداوند محرک آزاد کردن مخلوق‌ای را برایش می‌نویسد و در صورتی‌که از این مسجد به اندازه خاشاکی که در چشم می‌رود، غبار بر‌گیرد، پروردگار دو‌ برابر ‌آن، رحمت خویش را به او عطا می‌فرماید.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 15 ]

[ سه شنبه 13 دی 1401 ] 15:25 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تفاوت محراب مسجد و محراب کلیسا در چیست؟

معمولاً نوروفروغ مایحتاج مساجد از دو منبع مدد می‌شود . منبع نخستین که برای پر‌نور کردن کلی شبستان بایستی در حیث گرفته گردد ، بواسطه ساخت بریدگی مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد گرانقدر بر روی دیوار شبستان شکل می گیرد و برای پر‌نور کردن محراب به کار گیری می‌گردد. منبع دوم که فروغ و روشنایی مهم شبستان میباشد نوری میباشد که به وسیله تابش بی واسطه فروغ خورشید از پنجرهها به باطن شبستان شکل می گیرد .(20) در بعضا مساجد سنگ به مکان

شیشه در پنجره استعمال می گردیده است که دو مزیت را در‌پی داشته میباشد: ورود نور و روشنایی، نبود مشاهده کرد از صورت 1 استعمال از سنگ مرمر به مکان
شبستان به خیابان و بالعکس(صورت.(21) (1 شیشه در نوررسانی به شبستان مسجد
مساجد و بناهای مذهبی در تاریخ معماری کشور‌ایران، همواره رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نقطه به نقطع ی عطف وصال هنر و معماری جامع یزد(مأخذ: نگارندگان)

اسلامی بوده میباشد. در معماری اسلامی کشور‌ایران ، با‌یقین جنبه های ساختمانی و ابداع در فضاهای مساجد و ساخت و ساز فضایی جدید در سیر تاریخی خویش، از عنایت بالایی بهره مند میباشد. یک معمار اهل ایران در موادتشکیل دهنده معماری همانند قوس ها، تاق بندی ها، گنبد و حتی مقرنس بهعنوان یک تزئین حجمی و سه آتی پیشتاز بوده و توانسته میباشد این دستاوردها را به دیگر مرزو بوم های اسلامی نماد دهد .(22)

.2,8,1 هدف ها استعمال از روشنایی در معماری مساجد:

کلاً میتوان هدف ها به کارگیری از روشنایی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد در معماری مساجد را بهصورت پایین دستهبندی کرد: .(15)

-1 نور و روشنایی تحت عنوان منبع فروغ در اماکن مذهبی ازجمله مساجد با درجاتی از قویترین طیف تا ضعیفترین همواره گزینه دقت قرارگرفته و بهکاررفته میباشد .گرمایش طبیعی مبنی بر عنصر طبیعی روشنایی از سایر موردها کاربرد این عنصر در مساجد میباشد .

-2 شفافیت و رفلکس نور و روشنایی زیرا روح، همواره جذابیت و زیبایی خاصی به کالبد کم آب و صلب معماری بخشیده میباشد این جذابیت با ارزشهای معنوی درآمیخته و لطافت های فضای عرفانی را دوچندان میسازد.

-3 معماران مساجد همواره کوشیدهاند جمال حق را که برگزیدگان زیباییهاست به نوعی درین مقدسترین جای جلوهگر نمایند و نور و روشنایی که تداعیکننده انوار واقعیت، عفووبخشش شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و معنویت الهی میباشد، شایسته ترین عنصر برای تداعی این زیباییهاست.

-4 تولید سایهروشنها که بسته به نوع مصالح و نحوه کاربرد آنان جلوههای متفاوتی ساخت میکند که هر کدام دارنده ماهیت خاص خویش میباشد.

-5 به کار گیری از عنصر طبیعی نور و روشنایی یکی‌از طریق های نمایاندن شم میباشد، حسی که از طراح یا این که تولید کننده مسجد به بیننده جابجایی می‌یابد. همینطور مفاهیمی زیرا احساس حضور، جنبش و تمرکز و ...را میتوان از روش تیرگیها و روشنیها فارغ از رابطه کلامی و رابطهای بی واسطه جابجایی بخشید و تمرکز بیشتر داشت و ایندقیقاً به عبارتی موضوعی میباشد که سازنده مسجد اهل ایران به صحت به آن واقف بوده میباشد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 16 ]

[ يکشنبه 11 دی 1401 ] 10:00 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

کلیسای جامع شفاعت در ویتبسک

این مسجد از قرن دهم تا چهاردهم میلادی تاسیس شده است. این سازه در شهر بخارا ازبکستان و در محل بازار دیرین جای دارد که در قدیم چاشنی جات و بت ها در آن خریدوفروش می‌شد. جستجو های باستان شناسی همینطور از یک پناهگاه باستانی بت پرست در این جا حرف می نمایند. ادبیات مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد محلی میگوید که در محل این مسجد یک صومعه بودایی و آن‌گاه محل عبادت زرتشتی ماه وجود داشته میباشد که مجدد به مسجد تبدیل گردیده‌است. بخارا دیرین ترین شهر میباشد آسیای مرکزیو در بنا شده در زمان باستان جامعه ها بودایی و معابد حریق پرستان وجود داشت. مدتی پیش از تشکیل داد کنیسه، یهودیان بخاری غیروابسته از مسلمانانی که از آن بازدید می کردند، در‌این مسجد نماز می خواندند.

کنیسه دل ترانزیتو

دیرین ترین کنیسه تولدو شهری در راس اسپانیا میباشد. تشکیل داد 1357. بعد از اخراج یهودیان از اسپانیا، این صومعه تبدیل به صومعه سن بنیتو شد، جایی که شوالیه های رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد پیشنهاد کالاتراوا در آنجا نماز می خواندند و معاش می کردند. امروز یک موزه میباشد.

مسجد السنه

کنیسه در جبلا که هنگامی صومعه گوناگون یهودیان یمنی بود، در قرن شانزدهم به مسجد نوسازی شد. یار و همدم با مسجد به افتخار ملکه آروا، خصوصیت پیروز شهر میباشد.

ایاصوفیه

کلیسای جامع مسیحی اساسی قرنها وسطی، یک آرم امپراتوری بیزانس. در اینجا، در سال 1054، پاتریارک سرولاریوس تکفیر شد و کلیساها تقسیم شدند. بدین ترتیب کلیسای جامع تبدیل به اساسی شد کلیسای ارتدکس. مدتی (1204-1261) پایین حکومت صلیبیون بود. بعد از فتح قسطنطنیه در سال 1453، ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد.

کلیسای جامع سویل

وسیع ترین کلیسای جامع گوتیک در اروپا، به بازه صد سال در محل مسجدی در شهر سویا ساخته شد. کلیسای جامع میباشد کارت تلفنشهر، به ویژه ساختمان بلند مهم آن - Giralda، تجدید بنا گردیده از یک مناره ساده کشورهای عربیشمال آفریقا. از ساختمان مسلمان ها ما‌نده میباشد: یک آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد درگاه تزئین گردیده با صفحه های برنزی، یک تراس و یک فواره (برای نخستین دفعه به وسیله ویزیگوت ها ساخته شد).

مسجد لالا مصطفی پاشا

بنا شده در قبرس در شهر فاماگوستا. این محل پرستش به مدل گوتیک بالغ در آخرها قرن 13 تا 14 به وسیله نوادگان پادشاهان صلیبی ساخته شد. بعد از سال 1571 محل پرستش به مسجد تبدیل شد که به آن مجوس ایاصوفیه می گفتند.

کلیسای جامع شفاعت در ویتبسک

AT اوایل XIXقرن تحت عنوان یک کلیسای کاتولیک ساخته شد. با این درحال حاضر، تا قبل از اینً در وسط قرن بسته شد و تحت عنوان مرمت شد کلیسای ارتدکس: بر روی گنبدها ساخته شد و نگارگری های دیواری به آن افزوده شد.

کلیسای مایکل فرشته در اسمولنسک

این محل عبادت در آخرها قرن دوازدهم به سبکی شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بسیار اصلی برای معماری پولوتسک-اسمولنسک ساخته شد. این مدل زیر تأثیر گوتیک اروپایی پدیدآمد و به ساختمان شخصیت "شتاب به سمت بالا" اعطا کرد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 14 ]

[ شنبه 10 دی 1401 ] 11:25 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

سیمای مسجد اهل ایران

پروسه ایجاد کرد مسجد در کشور ایران از زمان صفویه تا امروز هم زیرا با اصالت از طرح و نقوش بس قشنگ در نماسازی ها سود زیاد برده میباشد، که در مواقعی فراوان اثر ها بدیع و شگرف برای جمهوری اسلامی ایران به دنیا اسلام نثار شده است.
در کل، مسجد اهل ایران در تشکیل داد بایستی از سه اصل: پیاده سازی، اجرای مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بنا ای و نماسازی های شگرف الهی بهره مند باشـد و با استعمال از مصالح متفاوت و با حسن سـلیقه خوی خواهد شد تا زیباسازی مسجد را از هر جهت بدون نقص سازد.
درپی ایجاد کرد مسجد در ساختار مساجد مدرن، ضمن پیش گویی این سه اصل، ضروری میباشد فضاهای مایحتاج در مقیاسی قابل قبول و سـپس با حیث اصول معماری ساخته گردد تا مسجد غیر از کانون توحیدی، با فضاهای خویش سبب ساز تولید علت های فرهنگی، آموزشـی، پژوهشـی، تحقیقاتی، هنری، تفریحی ورزشی و … برای عموم مردم، خصوصاً جوان ها شـود.
سیمای مسجد اهل ایران
مسجد در جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین بناهای مذهبی هر رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد شهر و روستا بودند که همواره نفش مهمی در معاش مسلمانها داشته اند. با اعتنا به‌این که دولت اسلامی در شهر به دنیا آمدن می‌یابد و با اعتنا بدین که تشکیل این دولت برای نخسین بار در مسجد شکل می‌گیرد، به این ترتیب وجود مسجد جامع، به یکی مختصات اساسی شهر عصر اسلامی تبدیل می‌گردد.

مثلا موادسازنده مهم شهر اسلامی مساجد می‌باشند. مسجد اهل ایران در شهر، مهم‌ترین بنای همگانی تلقی گردیده و در تفکرات مرتبط با شهرسازی اسامی حالت مهم داشته میباشد.

مسجد اهل ایران آغاز در کنار شهرها سازه می شد تا این که در طول فرصت قلب شهرها پذیرای آنان شوید. بیشتر بناهای مسکونی، تجاری و خدماتی در شهرهای تاریخی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میهن یک یا این که دو طبقه بوده اند و در سود شهر از یک خط اسمان نسبتاً صاف و هموار بهره مند بوده میباشد و فقط مساجد و بقیه بناهای مذهبی از طول بیشتری نسبت به بناهای مجاورشان منتفع بوده اند و براین اساس از موادسازنده شاخص در سیمای شهر به شمار می آمده اند.

به خصوص منار و گنبد مسجد بسیار مرتفع ساخته شدند و از ارکان شاخص سیمای شهر بوده اند، چنان که از بیرون شهر و نیز از بخش اعظمی از نقاط باطن شهر چشم می‌شد.مسجد جامع همواره به مثابه پر رنگ ترین عنصر معماری منبعث از آیین اسلام، با جامعه یاروهمدم بوده میباشد.

وسعت فرنگی مسجد اهل ایران  هر صورت می‌خواهد باشد، در بعد ها و نقشه زمین تابع بافت شهر و تجهیزات مو جود میباشد و هر جا که مورد نیاز شد و از هر طرف که قابلیت بود بر سطح مسجد افزوده می‌گردد.

هندسه مقهور دستان توانای معمار و اصول انعطاف پذیری میباشد که هر هیبت سرکش را رام مینماید. اوبا هر زمینی، هندسه ما یحتاج را سامان می‌دهد، بدنه های فرنگی را پایدار متین و هماهنگ شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد با بدنه های بقیه ساختمان های شهری و از زمین قیام کرده می سازد.

مجموعه بندی ساختار های متعدد مسجد در جمهوری اسلامی ایران

1-مسجد چهار تاغی: که به عبارتی آتشکده های بعد از آن مسجد شدند ، مانند مسجد یزدخواست.

2– مسجد با شبستان ستوندار

۳ – مسجد دو ایوانه، که دارنده یک میانسرا و دو حیاط در قبال و رویاروی قبله باشد.

4- مسجد چهار ایوانه که دارنده یک میانسرا و چهار تراس در چهار پهلوی آن میباشد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 17 ]

[ چهارشنبه 7 دی 1401 ] 9:38 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تجهیزات و لازمات مشقت بار افزاری برای حضور خردسال ها در مسجد

شایسته ترین جای برای رشددینی بچه،جایی نمی تواند باشدجزخانه تولید کننده، در‌این حالت میباشد که با برکت خدای متعال می‌توانیم شاهدکودکان متقی باشیم.
در احادیث رسیده از جانب حضرات معصومین (علیهم السلام)؛ به ما پیشنهاد شد‌ه‌است: تا میهمانان در جهان باشید و مساجد را منزل های خویش قرار دهید و نیز مسجد منزل پارسایان شمرده گردیده است. زمانی به کارکردهای مسجد از صدر اسلام تا به امروز مینگریم، میبینیم که مسجد مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد خیر صرفا مکانی برای عبادت و محفلی برای سر و نیاز مؤمنین با پرودگار خود بوده میباشد، بلکه محل اجتماع مسلمانها، محل نظام آموزشی خردسال ها و نوجوان ها، محل نگهداری مال عموم و بانک مرزوبوم، پناهگاه عموم در مواقع اضطراری، محل حفظ مجرمان، دادستانی، مجلس شورا و قانونگذاری، بیمار‌ستان و داروخانه، راس تبلیغات قانونی، راءس یاددادن و تربیت همگانی و مخصوص ، کتابخانه، انبار مهمات، راءس اعزام نیروهای جنگی، محل اعلان خبرها، اردوگاه اسرا، دانش سرا نظامی، محل حفظ غنائم و... بوده میباشد.

تربیت نوپا مسجدی، کارکرد اصلی مسجد:
یک کدام از مهم‌ترین کارکردهای مسجد یاددادن و تربیت و سازندگی رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد انسانهایی مؤمن برای بعدی اسلام میباشد. به عبارتی شرعی که تاکید فراوانی به تمرین و عادت دادن خردسالان به دینداری و ایفا فرائض فقهی دارااست.
می بایست دانست که شایسته ترین جای برای رویش فقهی طفل جایی نمی تواند باشد، جز منزل تولید کننده، که به عبارتی مسجد میباشد و مهمانان، زائر وی و نیز خویشِ صاحبخانه، اکرام زائر را واجب دانسته در‌این‌صورت میباشد که با تربیت ما و برکتی که خدای متعال در زائران خرد خود قرار آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد می‌دهد، میتوانیم شاهد خردسال ها متقی باشیم.
به همین جهت در پایین به مثال هایی از لازمات مشقت بار افزاری دخیل در مسجدی شدن خردسال ها اشاره می‌کنیم.

فضایی منحصر به فرد به کودک ها:
شایسته ترین شیوه برای ارضای غرائز خردسال ها بازی و تفریح میباشد، و نباید او‌را از بازی ممانعت کرد به دلیل آنکه سن وی طبق فرموده فرستاده اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) سن آقایی کردن میباشد، پس چه نیکو میباشد که ما از این شیوه در جهت مسجدی کردن خردسالان سود ببریم و آن‌ها‌را به این واسطه به سمت عادات معنوی سوق دهیم.
مهم ترین فرمان درین مورد قرار دادن فضایی مختص به خردسالان، که در زمان ها متفاوت کودک ها در آنجا به بازی و سرگرمی میپردازند.
مکانی که در هنگام اقامه نماز پذیرای کودک ها ذیل ٥ سال بوده و در آن مربیانی که خویش تحت عنوان خادم افتخاری مسجد می باشند؛ به سرویس رسانی و فراگیری و مشغول کردن خردسال ها، میپردازند. فضایی که در غیر وقت ها نماز پذیرای خردسالان دیگر هم قادر است باشد و در آنجا می قدرت شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد کلاس های متعدد آموزشی و تربیتی را برای خردسالان به جاری ساختن گذاشت.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 16 ]

[ شنبه 3 دی 1401 ] 15:19 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

فضيلت مسجد و اهل مسجد بودن

ابوذر غفاری ماجرا کرده که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «هر که مسجدی را جاروب نموده و یا آن را خوشبو گرداند، در روز قیامت، نامه عملش را به دست راست وی

دهند و از قبر در حالی خارج می گردد که به بوی معطر مشک غلیظ آغشته میباشد» و در حدیث دیگری آمده: «جاروب نمودن و دورکردن گرد و غبار از مسجد موجب میشود آفریدگار، بشر را از گناهانش پاک گرداند» . (14)

هویت معنوی
افرادی که در همسایگی مسجد اسکان دارند و ساکنان محلاتی که نام و نشان فرهنگی خود را وامدار این گونه اماکن مقدس می دانند، باید در اخلاق خویش احتیاط افزون تری به خرج مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد داده و از ارتکاب اعمالی که حرمت مسجد را تنزل می دهد اجتناب کنند . در مناطق سنتی و شهرهای تاریخی کشور‌ایران، خصوصا نقاط مرکزی و کویری، مسجد جامع در وحدت و انسجام بخشیدن به محلات، نقش ویژه و تعیین

کننده ای دارااست و نام آن محلات با عنوان مسجد گره خورده و حتی در مسائل ارتباطی، لینک و پیوند عاطفی و همزیستی و معاشرت مردم مسجد تاثیر بارز خود را نشان داده است، همسایگان مسجد از رمز صحت و اخلاص و با نیتی خوش و انگیزه هایی عالی از نان و آب خویش رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مایه گذاشته و بر شکوه معماری و عزت و عظمت مسجد افزوده اند و بر خویشتن روا نداشته اند که ساختمان های خود را مجلل تر از مسجد یا مرتفع تر از آن قرار دهند . برای آنان از گذشته های بدور، خانه جایی برای زیستن و رستن از تنهایی می‌باشد، ولی مسجد مکان خلوت کردن با خدا و درد دل نمودن با پرواپیشگان و ابراز علاقه به انبیا و اولیاست . به همین ادله این اماکن مقدس در تسکین روحی و ادب روانی افراد دخالت دارد و حتی افراد را به این باور می رساند که برکت زندگی، ارتقا رزق و روزی و رهایی از بلاهای ارضی و سماوی در گرو اعتنا به این مکان ها و اهتمام در عمران آنهاست، قرن هاست که مساجد به محلات مسکونی طراوت و صفا بخشیده و چون رگ حیاتی و قلب تپنده شهر، نقش تعیین کننده ای را عهده دار بوده و در در اختیار گرفتن اخلاق و رفتار آدم ها با هم و پرهیز از خلاف ها و بسط نیکی ها مؤثر بوده و می باشند . اساسا ساختمان مسجد بین افراد محل، آن چنان حال و هوای معنوی ساخت می کند که هر کسی تصور می نماید صفای شیخ مسجد چون چشمه ای جوشان در کوی و برزن های محل جاری می باشد و زندگی فردی و اجتماعی آنان شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد با مسجد گره خورده می‌باشد .

معماران این مساجد در واقعیتی معنوی که ابتکار عمل می کنند از داخل قرآن الهام میگیرند، حتی سیمای ظاهری این بناها به نحوی است که از طریق راز و راز و تمثیل با هیبتی خاص، اسما و صفات معبود را که قرآن مطرح نموده جلوه گر می نمایند . مناره ها ابهت و جلال و گنبد و ایوان ها جمال الهی را یادآور میگردند، کتیبه نویسان به امداد معماران آمده و پرتوهای روضه خوان را با نوشتن آیه ها قرآن بر نقاطی خاص از مسجد به نمایش میگذارند . جلوه های قدسی و حسن و جمال الهی چنان در مسجد مجسم شده که ناظر آن به عنوان نمازگزاری معتقد با مشاهده این مجموعه به سوی توحید سیر می کند و از ظواهر دنیایی فراتر می رود . در واقع جلوه های هنری مسجد نوعی آموزش پنهانی و به ظاهر بدون صدا است که به طریق ای حقیقی و واقعی بر فراگیری نظری عقاید فقاهتی و باورهای مؤمنین صحه می‌گذارد .

یک سری یادآوری به متولیان مساجد
همانگونه که همسایگان مساجد نسبت بدین گونه مکان های مذهبی و پایگاه های اعتقادی وظایفی را عهده دار خواهند بود و کوتاهی در‌این امور از نقصان در ایمان آنان حکایت داراست، متولیان و دست اندرکاران برنامه های تبلیغی و فرهنگی باید حقوق و دستمزد همسایگان مسجد را مراعات نموده و موجبات آزار و اذیت آنان را آماده نسازند; مثلا مستحبات مسجد، هم سطح بودن مناره با دیوار و سقف مسجد میباشد، چرا‌که مناره یا آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد گلدسته از این جهت احداث گردیده که مؤذن برفراز آن رفته و اذان بگوید و طبیعی می باشد مناره های مرتفع برخانه های افراد همسایه مسجد مشرف گردیده و احتمال دارد آسایش آنها‌را مخدوش کند، گرچه در سال های اخیر دیگر اذان از طریق بلندگو پخش می‌گردد، ولی پخش اپلیکیشن های متعدد تبلیغی از طریق بلندگو قابلیت و امکان دارد برای همسایگان خسته کننده باشد .

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 14 ]

[ پنجشنبه 1 دی 1401 ] 9:55 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]