علل تشکیل آرامگاه
تشکیل آرامگاه در کشورایران و همان بافت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد چندین بنیادی این آرامگاه ها را نمی اقتدار تیجه دو دلیل اصلی دانست:
۱- عکس العملی در مقابل نهی آزار دهنده ایجاد کرد بقعه از سوی آئین اسلام
۲- عملکرد برای گرامی داشتن وظایف مذهبی، آن هم در عین در نظر نگرفتن آنها.
با دقت بدین لحاظ، معمول ترین طرز برای رویا رویی با نهی اسلامی ایجاد کرد حرم، این بود که یک آرامگاه دارای اسم و رسم را بخشی از یک مجتمع همگانی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد جلوه دهند. با این شغل آرامگاه به صورت مؤثری رنگ تقدس به خویش می گرفت کهاین تقدس نشات گرفته از بناهای فرعی همسایه آن مانند مسجد، مکتب، رباط و … بود.
قابل ذکر میباشد که مبتنی بر منابع اسلامی آدم بعد از مرگ نیز میتواند با به مکان گذاشتن بناهای عام المنفعه و همان باقيات الصالحات، اجر و آمرزش روان و ابدی قسمت خویش نماید، براین اساس درنظر اشخاصی که مشتاق جاوید ساختن اسم خویش بودند و درعین حالا می خواستند دینداری خود را آرم دهند و یا این که با کمپانی در شغل های نه، کفاره گناهان خویش را بپردازند، تاسیس اینگونه بناهایی در نزدیکی حرم شان، شایسته ترین طریق ممکن برای نیل به اهدافشان به شمار میرفت.
درصورتیکه چه ممکن میباشد این عقیده در تشکیل تیم های آرامگاهی بخصوص در نوع سیاسی و غیر مذهبی آن تا حدودی مصداق داشته باشد ولی به حیث نمیرسد که دلایل فوق به تنهایی باعث به تشکیل داد این شرکت ها گردیده باشد و بعضی کارداران تاریخی و عرفانی دیگر میبایست نقش اصلی تری دراین مورد جاری ساختن کرده باشند.
موضوع های تکوین معماری آرامگاه در کشور ایران
در دوران قبل از اسلام، هیچ نوع رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نماد مهمی از اثرها آرامگاه دارای اسم و رسم که جداگانه سازه گردیده باشد، نیست.
آرامگاه دارای شهرت کورش در پاسارگاد استثنایی میباشد. به این نحوه، وقتی که اسلام به جمهوری اسلامی ایران آمد هیچ سنت آرامگاهی وجود نداشت تا الهام قسمت گرایش مسلمانها برای تاسیس اینگونه بناهایی باشد. خیر فقط فقدان فیزیکی این مثال های معمولی معماری بند رویکرد توسعه و گسترش ساختمان های آرامگاهی میشد. بلکه اسلام بنیادی دقیقا از هر سیرتکامل یادگاری قانونی برای مردگان روگردان بود
رسول اسلام، حضرت محمد (ص)، خویش توصیه کرده بود که گور ها هم سطح زمین باشند، آسانی ای که فرستاده به مومنان سفارش می کردند، هم طرف شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد اعراب و هم از جانب ایرانیان رعایت نشد
آرامگاه که عملی تماما شیعه وار میباشد، از سنت دیرپای اسلامی که طبق آن مکانی می توانست تحت عنوان مسجد آیتم استعمال قرار گیرد. این شیوه ترسیم تا حدی با رواج اسلام راجع به جهاد رابطه دارااست. در جمهوری اسلامی ایران فعالترین مرز با عالم شرک، سوای زیرا و چرا در شمال شرقی در طی آسیای مرکزی قرار داشت. دقیقا در همین جا، بیشترین آرامگاه در کشور ایران یافت میشود.
[ شنبه 18 فروردين 1403 ] 14:43 ] [ محمد صادقی ]
[ ]