بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

تزیینات در شبستان مسجد

از قبل از ورود اسلام به جمهوری اسلامی مسجد غدیر بلوار معلم مشهد  ایران، مردمان این مرز و بوم عبادت گاه های خویش را تزئین می کردند و کارایی خویش را بر این می گذاشتند که محل خلوت با خدای خود را به زیباترین صورت ممکن بسازند. پس از ورود اسلام به کشور‌ایران به کارگیری از تزئینات معماری در مسجدها ارتقاء پیدا کرد. یکی‌از زیباترین این ارکان هنر به کارگیری از کاشی مسجد بود، که هنوز هم جزء لاینفک زیبائی مسجد اهل ایران میباشد. رنگ سپید خط نوشته مذهبی بر روی رنگ لاجورد قضیه، آرم از برد فروغ بر تیرگی دارااست.مقایسه فضاها در الگوی مسجد شبستانی و مساجد ایوانی

به صورت کلی مدل شبستانی مسجد غدیر فلاحی مشهد  خط سیری بی آلایش و سرراست را در چنگ کاربر میگذارد. تغییر تحول شم دور و اطراف در فضا های گشوده و بسته به یک باره و فارغ از پیشگفتار چینی واقعه می افتد. طرح معماری آن فقط به پاسخی معمولی و مصرح به نیازهای کارکردی بسنده می نماید، که به عبارتی اقامه نماز میباشد. در اینگونه الگویی قابلیت تجربه فضایی و سلسله مراتبی برای مخاطب فراهم نمیشود و وی شم حضور در جای را به خیر و خوبی تجارب نمی نماید در‌حالتی که که الگوی چهار ایوانی دارنده روندی غامض خیس و پیرایش فضایی توسعه یافته تری میباشد.

با اضافه کردن حیاط، خط سیر کم آب مدل شبستانی به الگویی جالب از تجربه متنوع فضایی تبدیل می شود. تغییر و تحول جای از فضای گشوده و بسته از روش فیلتری نصفه گشوده به نام تراس شکل میگیرد که به هر دو محیط قرابت داراست. همینطور دسترسی به مقدس ترین فضای مسجد یا این که به عبارتی محراب، با طی کردن سلسله مراتب و حریم بندی واقعه می افتد. وصال به فضای محراب نیاز به مهیا سازی قلبی و خیالی داراست.

عبور از تراس رفیع مسجد با شکوه لایتناهیش نمازگزار را به خرد بودنش در قبال بزرگی خداوند با خبر می سازد. فضای رازآلود تراس که بر تاثیر گستردگی بعدها در طول، بازی های نور و روشنایی و سایه طرح های پرپیچ و تاب دکوری و مقرنس های پرابهام تاسیس شده است. شخص را از اذهان معاش روزانه بیرون و متوجه حضور در فضایی شیخ می نماید. معماری حیاط این استعداد کم عقل را تولید می نماید تا نماز سر و نیازی باشد با کل وجود. این‌شیوه حل معمارانه چگونگی حضور در فضای معنوی مسجد را افزایش می دهد، در حالی که دسترسی بی واسطه به فضای مهم در مساجد شبستانی زمان استعداد دیوانه را از نمازگزار مسجد بابا غدیر مشهد  میگیرد.

حرف انتها درباره قسمتی از مسجدهای گران قدر

گونه های شبستان مسجد و تراکم و پراکندگی هر یک از آن‌ها در معماری جمهوری اسلامی ایران مشاهده میشود. این دور و اطراف را می اقتدار مسطح و مسقف و از هر چهار سو بسته ی تعریف‌و‌تمجید کرد که در آن نماز گزارده می‌شود و دسترسی نمازگزاران به آن، با به کارگیری از یک یا این که یکسری درب آماده میگردد. هرچند کاربست کلمه و واژه ی شبستان برای دلالت بر اینگونه فضاهایی در مسجدها، امـری دیرینه وجود ندارد و از حدود سـده ی دوازدهم هجری قمری میباشد که در متن ها تاریخی، واژه و کلمه مسجد بابا قدرت مشهد  ی شبستان را به معنی فضای نمازخانه ای مسجدها به شغل برده اند.

در واقع این کلمه در گذر فرصت، معانی متفاوتی به خویش گرفته میباشد؛ از جملـه سـرای زنان، حرمسرا ، گرمخانه، مکان دلگیر، خوابگاه، منزل، مکان بدون‌نور، غار ، نمازخانه ی مسجدها ، خلوت منزل. باری تمرکز این جستار بر معنای نمازخانه مسجد تعریف و تمجید شده.


برچسب ها: مسجد غدیر بلوار معلم مشهد , مسجد غدیر فلاحی مشهد , مسجد بابا غدیر مشهد , مسجد بابا قدرت مشهد ,

[ بازدید : 6 ]

[ دوشنبه 14 اسفند 1402 ] 15:00 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]