بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

کاروانسرای میرپنج کاشان (از کاروانسراهای ایران دوره صفوی)

کاروانسرای میرپنج کاشان مسجد غدیر بلوار معلم مشهد در اوایل ورودی بازار قدیم کاشان در راسته مسگرها قرار گرفته میباشد.
در قدیم، کاروانسرای میرپنج از طرف نصیب غربی به بازار مسگرها که وصل به بازار و از طرف بخش شرقی به جاده اصفهان که انتهای آن به جاده ابریشم بوده میباشد یعنی یک قطب اقتصادی و توریسم قادر برای تمامی اشخاص مخصوصا تاجران و بازرگانان، در طول هم اکنون هم رفت و آمد کل عموم از بازار کاشان به خیابان میباشد جزو کم کاروانسراهای باطن شهری میباشد که از دو طرف خط مش داشته و قابل عبور و مرور میباشد.

کاروانسرای میرپنج کاشان از کاروانسراهای کشور ایران هست که اینک دارنده کاربری میباشد، به گونه ای که از نیم قرن قبل (حتی بیشتر) تا به امروز کاربری هایی زیرا: دکان هایی با اقلام آیتم به کارگیری عموم (بقالی) ، دباغی ، ساخت پشم و الیاف از پوست  مسجد غدیر فلاحی مشهد حیوان‌ها، رفوگری، نجاری و مسگری مشهود است. قابل ذکر میباشد در اوضاع و احوال جان دار بخشی از آن به پارکینگ همگانی تبدیل گردیده است.
این سازه در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۸ با شماره ثبتی ۲۴۳۵، در فهرست اثر ها ملی میهن به تصویب رسیده میباشد.

تاریخچه کاروانسرای میرپنج کاشان
عمر کاروانسرای میرپنج کاشان به عصر صفویه برمی خواهد شد ولی سال دقیقی برای آن نمی اقتدار معلوم نمود؛ چون فاقد هرگونه کتیبه و مدارک مکتوب میباشد گواهی مالکیت این کاروانسرا نیز ، مانند بعضا از کاروانسراها ، به طور خرده صاحب میباشد.

به گفته یک کدام از کسبه کاروانسرای میرپنج در عصر پهلوی نخستین، گاهی رضاشاه به کاروانسرا می آمده و در فرمان روا نشین بالای هشتی سکونت می نموده است، از اینرو کاروانسرا به میرپنج به شهرت رسیده است. امامالکیت فعلی به طور محرمانه البته زیرنظر سازمان مسجد بابا غدیر مشهد  به جا مانده فرهنگی میباشد.

معماری کاروانسرای میرپنج کاشان
کاروانسرای میرپنج یک طبقه و دربرگیرنده دو ورودی و جداازهم میباشد.
مساحت آن هشت هزار مترمربع بیان شده است، ولیکن آنچه که امروز به کاروانسرای میرپنج کاشان مشهور میباشد مشمول فضایی حدود ۲۰۰۰ مترمربع میباشد ، مابقی آن وابسته به کاروانسرای آقا می‌باشد.
حجره های کاروانسرای میرپنج در دو طبقه همکف و زیرزمین و بر گرداگرد ایوان مستطیل صورت، انتظام یافته اند.
در اواسط جناح شرقی، سلطان نشین جناح شرقی ریتم تکرار شونده نما را برهم زده میباشد.
مجموعاَ کاروانسرای میرپنج کاشان مسجد بابا قدرت مشهد  دارنده ۵۲ حجره میباشد که ۱۲ حجره آن در طبقه زیرزمین قراردارد.

برچسب ها: مسجد غدیر بلوار معلم مشهد , مسجد غدیر فلاحی مشهد , مسجد بابا غدیر مشهد , مسجد بابا قدرت مشهد ,

[ بازدید : 7 ]

[ چهارشنبه 13 دی 1402 ] 10:28 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]