کاشی و کاشی کاری در مساجد
ازآنجاکه صورتگری و مجسمه مسجد غدیر بلوار معلم مشهد سازی و رسم گونه های جاندار در اسلام مکروه شمرده گردیده است هنرمند مسلمان در تزیین مساجد صورت گل و گیاه را تغییرو تحول داده و حالتی نمادین به آنان بخشیده میباشد ، این فرمان تشاتی از دقت به مقررات شرع مقدس و تبعیت از آن به وسیله هنرمند مسلمان میباشد.
نکته پوسته دقت در اینجا این میباشد که آنان دراین مورد به اوصاف پردیس نیز نظری داشته اند. و درین راستا نقوش اسلیمی وارد کاشی مسجد غدیر فلاحی مشهد کاری اهل ایران شد و این نقوش قشنگ در طرح کاشی سنتی که همواره زینت قسمت معماری این کشور به ویژه مساجد بوده میباشد به نیکی نمود یافته.
کاشی کاری در کشور ایران از مهمترین مظاهر بروز مفاهیم معنوی و عرفان در هنر بهحساب میآید و طرح کاشی اهل ایران سنتی در تزیینات مساجد و اماکن مذهبی ما رکن اساسی را انجام می نماید ولی این تزیینات اکثر وقت ها در پیاده سازی نمای بیرونی مسجد کاربرد داشته میباشد ، البته در نمای داخلی مسجد هرچه معمولی خیس ، نیکو خیس میباشد و افراط دراین مورد ها نیز سیب مسجد بابا غدیر مشهد تضعیف روح اسلامی در معماری مسجد گردد. در معماری مسجد اهل ایران از کاشی تزئینی به کارگیری میشد.
که سبب به پیاده سازی های خیره و مسحور کننده دیوارها و سقف ها شدهاست و به کارگیری از کاشی فیروزه ای از قرن 10 به خیال و خاطر رنگ دوست داستنی فیروزه ای برای کاشی اهل ایران لعابدار شناخته شد هنرمندان آغاز به استعمال از تکنیک کاشی معرق در اواخر عصر ایلخانیان (قرن سیزدهم) کردند که در آن صفحه های کاشی با برش کاشی ها با رنگ های متعدد مسجد بابا قدرت مشهد براساس سر مشق و به کارگیری از گچ مایع تحت عنوان چسب ساخت و ساز شد.
[ دوشنبه 13 آذر 1402 ] 14:07 ] [ محمد صادقی ]
[ ]