بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

الگوهای تاریخی برای طراحی آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی در صدر خانقاه سعدی بوده که مسجد غدیر بلوار معلم مشهد  او اواخر عمرش را در آنجا میگذراند که او‌را بعد از مرگ در همانجا دفن کرده اند.

در قبلی قبر سعدی از جمله مکانهایی بود که در سوا شهر شیراز قرار داشت در کنار این آرامگاه یک خانقاه و باغی عالی و نمکین وجود داشت که سعدی در زمان ایوان خود آن را ساخته بود روحانی در آنجا حوضچه هایی از مرمر ساخته بود که با آب نهر پر می شدند.

تصاویر به جای مانده از آرامگاه سابق سعدی نیز تا حدودی الگوهایی مسجد غدیر فلاحی مشهد  تاریخی برای طراحی آرامگاه سعدی فراهم می آورد. آن آرامگاه در دشت بدون هیچ هم محلی ای قرار داشته هست. تنها کلبه ای قدیمی در شرق آن دیده می شده و بنای آرامگاه مانند یک کوشک در حیاطی سرسبز جای می گرفت.

آرامگاه قدیمی در دو طبقه ساخته شده و دارای یک مبنا مرکزی بود احتمالا یک پایه دیگر عمودی نیز آن را جدا می نموده است.

جستجوی الگوهای تاریخی برای پیاده سازی آرامگاه مسجد بابا غدیر مشهد  سعدی با آنالیز داده های کالبدی و کارکردی و معنایی آرامگاه های مربوط به زمان وقتی (زمان ایلخانی) ، مکانی (شیراز) شخصیتی (عارف – شعر سرا) ، انجام شده میباشد.

فیض این محاسبه الگوی پیاده سازی آرامگاهی زیارتی یادمانی از نوع مذهبی را ارائه می نماید که از هیبت و مصالح معماری شیراز و عصر ایلخانی اثر می پذیرد و در انطباق با ریشه های فرهنگی بستر وقتی و مکانی خویش صورت میگیرد .

آرامگاه روضه خوان مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی مسجد بابا قدرت مشهد در تاریخ 20 آبان 1353 به شماره تصویب 1010.3 در انجمن اثرها ملی به تصویب رسیده میباشد.

ش

برچسب ها: مسجد غدیر بلوار معلم مشهد , مسجد غدیر فلاحی مشهد , مسجد بابا غدیر مشهد , مسجد بابا قدرت مشهد ,

[ بازدید : 8 ]

[ سه شنبه 7 آذر 1402 ] 22:13 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]