معرق کاری در بناهای معماری صفویه
معرق کاری عبارت میباشد از قطعه های مسجد غدیر بلوار معلم مشهد بریده گردیده کاشی که نقوش گوناگون را از رنگهای متعدد تراشیده و در کنار یکدیگر قرار داده و به صورت قطعاتی بلندمرتبه در آورده و روی دیوار نصب میگردد تا زینت نصیب سازه خواهد شد این نقوش گاهی از نقشهای گره کشی و گاهی از نقشهای گوناگون مانند گل و بوته سازی اسلیمی ها که هر مورد غیر وابسته مسجد غدیر فلاحی مشهد میتوانند بنایی را زینت بخشد .
اساسا بایستی خاطرنشان کرد که راءس مهم این فعالیت در معماری صفوی اردبیل بوده میباشد. یکیاز با عمر ترین این اثر ها را می شود به مسجد کبود تبریز و بعد از آن آن به روضه خوان صفی اشاره نمود، که ابعاد با تغییرو تحول پایتخت از اردبیل به اصفهان این هنر نیز همچون هنرهای مسجد بابا غدیر مشهد دستی دیگر به فرمان فرمانروا به اصفهان منتقل شدند و استارت به ایجاد کرد بناهای تاریخی زیرا میدان امام کردند.
کاشی هفت رنگ در بناهای معماری صفویه
کاشی هفت رنگ سبکی از کاشی کاری میباشد که نمود و زیبایی بعضی از بناهای معماری صفویه وام دار به کار گیری از این هنر زیباست که در آن از کاشی هایی با صورت و بعدها منتظم سازه بر ذوق وسلیقه استادکار و خصوصیت های محل اجرای تاثیر و در اصلً به شکلهای مسجد بابا قدرت مشهد مربع، مستطیل، شش ضلعی و یا این که انواع دیگر به طور آجر با رنگ مسئله غالباً سپید تنظیم وشده میباشد در کاشی کاری راههای تزیینی دیگری هم وجود داراست که زیرنام اسلیمی ، گره چینی ، خط بنایی ، مقرنس کاری ، قانونی بندی ، چشمه و ظرف سازی یا این که شمسه زیاد و … که هریک از قیمت خاصی شامل است.
[ يکشنبه 28 آبان 1402 ] 10:53 ] [ محمد صادقی ]
[ ]