رنگ ها در نقاشی آرامگاه های ایران
رنگ قرمزرنگ آرم شهید شدن و خون میباشد.
رنگ سبز بعنوان آرم عصمت و قداست مسجد غدیر بلوار معلم مشهد بکار گرفته گردیده بعنوان نمونه برنده سربندها، پیشانی بندها و عمامه بزرگان به رنگ سبز کشیده شدهاست .
رنگ نیلی نیز در بعضی اثرها برای قدیسان مستعمل که آرم ادب و آرامش معنوی آنهاست.
رنگ سیاه بیشتر در خرقه زنان نماد داده گردیده که آرم سوگوار بودن وی در ماتم عزیزان از دست رفته است.
رنگ سپید مسجد غدیر فلاحی مشهد که علامت عصمت میباشد برای آرم دادن پوشش یاران و نزدیکان امامان و پیامبران مصرف شده همینطور رنگ تن ذوالجناح (اسب امام حسین(ع)) و درخشان (اسبی که فرستاده بر مرکب وی به معراج رفت) نیز سپید تعیین گردیدهاست.
با پژوهش و تحقیق انجام شده بر روی گونه های بناهای آرامگاه های کشورایران، از دید کالبدی به دو سیرتکامل اصلی تیم بندی می گردند:
۱. بنای آرامگاهی چهار گوش گنبددار ۲. بنای آرامگاهی برجی صورت مساله اصلی خیس در لحاظ نخستین به فضای هشت ضلعی گنبد دار پیش میآید که اما نوعی بسیار متداول میباشد.
در رسیدگی مجموعه مسجد بابا غدیر مشهد دوم به گونه های کارکردی به دو سیرتکامل اصلی گروه بندی می گردند:
تیم ابتدا، آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران که تمامی وابسته به اولاد و احفاد ائمه اطهار (ع) میباشند که در آن ها، سنگ قبر متوفی در اواسط فضای تحت گنبدخانه قرار گرفته میباشد و به واسطه وجود بارگاه از فضای دور و بر جداگانه گردیده اند.
گروه دوم، آرامگاه های کشور ایران که وابسته به علمای اسلام بوده که در آنها، سنگ قبر متوفی در هسته اساسی فضای بقاع و در فضایی مسجد بابا قدرت مشهد غیر از هسته مرکزی گنبدخانه قرار گرفته اند؛ کهاین اطراف نیز عمدتاً، یکی صفه ها میباشد.
[ سه شنبه 16 آبان 1402 ] 14:20 ] [ محمد صادقی ]
[ ]