فضيلت مسجد و اهل مسجد بودن
ابوذر غفاری ماجرا کرده که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «هر که مسجدی را جاروب نموده و یا آن را خوشبو گرداند، در روز قیامت، نامه عملش را به دست راست وی
دهند و از قبر در حالی خارج می گردد که به بوی معطر مشک غلیظ آغشته میباشد» و در حدیث دیگری آمده: «جاروب نمودن و دورکردن گرد و غبار از مسجد موجب میشود آفریدگار، بشر را از گناهانش پاک گرداند» . (14)
هویت معنوی
افرادی که در همسایگی مسجد اسکان دارند و ساکنان محلاتی که نام و نشان فرهنگی خود را وامدار این گونه اماکن مقدس می دانند، باید در اخلاق خویش احتیاط افزون تری به خرج مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد داده و از ارتکاب اعمالی که حرمت مسجد را تنزل می دهد اجتناب کنند . در مناطق سنتی و شهرهای تاریخی کشورایران، خصوصا نقاط مرکزی و کویری، مسجد جامع در وحدت و انسجام بخشیدن به محلات، نقش ویژه و تعیین
کننده ای دارااست و نام آن محلات با عنوان مسجد گره خورده و حتی در مسائل ارتباطی، لینک و پیوند عاطفی و همزیستی و معاشرت مردم مسجد تاثیر بارز خود را نشان داده است، همسایگان مسجد از رمز صحت و اخلاص و با نیتی خوش و انگیزه هایی عالی از نان و آب خویش رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مایه گذاشته و بر شکوه معماری و عزت و عظمت مسجد افزوده اند و بر خویشتن روا نداشته اند که ساختمان های خود را مجلل تر از مسجد یا مرتفع تر از آن قرار دهند . برای آنان از گذشته های بدور، خانه جایی برای زیستن و رستن از تنهایی میباشد، ولی مسجد مکان خلوت کردن با خدا و درد دل نمودن با پرواپیشگان و ابراز علاقه به انبیا و اولیاست . به همین ادله این اماکن مقدس در تسکین روحی و ادب روانی افراد دخالت دارد و حتی افراد را به این باور می رساند که برکت زندگی، ارتقا رزق و روزی و رهایی از بلاهای ارضی و سماوی در گرو اعتنا به این مکان ها و اهتمام در عمران آنهاست، قرن هاست که مساجد به محلات مسکونی طراوت و صفا بخشیده و چون رگ حیاتی و قلب تپنده شهر، نقش تعیین کننده ای را عهده دار بوده و در در اختیار گرفتن اخلاق و رفتار آدم ها با هم و پرهیز از خلاف ها و بسط نیکی ها مؤثر بوده و می باشند . اساسا ساختمان مسجد بین افراد محل، آن چنان حال و هوای معنوی ساخت می کند که هر کسی تصور می نماید صفای شیخ مسجد چون چشمه ای جوشان در کوی و برزن های محل جاری می باشد و زندگی فردی و اجتماعی آنان شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد با مسجد گره خورده میباشد .
معماران این مساجد در واقعیتی معنوی که ابتکار عمل می کنند از داخل قرآن الهام میگیرند، حتی سیمای ظاهری این بناها به نحوی است که از طریق راز و راز و تمثیل با هیبتی خاص، اسما و صفات معبود را که قرآن مطرح نموده جلوه گر می نمایند . مناره ها ابهت و جلال و گنبد و ایوان ها جمال الهی را یادآور میگردند، کتیبه نویسان به امداد معماران آمده و پرتوهای روضه خوان را با نوشتن آیه ها قرآن بر نقاطی خاص از مسجد به نمایش میگذارند . جلوه های قدسی و حسن و جمال الهی چنان در مسجد مجسم شده که ناظر آن به عنوان نمازگزاری معتقد با مشاهده این مجموعه به سوی توحید سیر می کند و از ظواهر دنیایی فراتر می رود . در واقع جلوه های هنری مسجد نوعی آموزش پنهانی و به ظاهر بدون صدا است که به طریق ای حقیقی و واقعی بر فراگیری نظری عقاید فقاهتی و باورهای مؤمنین صحه میگذارد .
یک سری یادآوری به متولیان مساجد
همانگونه که همسایگان مساجد نسبت بدین گونه مکان های مذهبی و پایگاه های اعتقادی وظایفی را عهده دار خواهند بود و کوتاهی دراین امور از نقصان در ایمان آنان حکایت داراست، متولیان و دست اندرکاران برنامه های تبلیغی و فرهنگی باید حقوق و دستمزد همسایگان مسجد را مراعات نموده و موجبات آزار و اذیت آنان را آماده نسازند; مثلا مستحبات مسجد، هم سطح بودن مناره با دیوار و سقف مسجد میباشد، چراکه مناره یا آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد گلدسته از این جهت احداث گردیده که مؤذن برفراز آن رفته و اذان بگوید و طبیعی می باشد مناره های مرتفع برخانه های افراد همسایه مسجد مشرف گردیده و احتمال دارد آسایش آنهارا مخدوش کند، گرچه در سال های اخیر دیگر اذان از طریق بلندگو پخش میگردد، ولی پخش اپلیکیشن های متعدد تبلیغی از طریق بلندگو قابلیت و امکان دارد برای همسایگان خسته کننده باشد .
[ پنجشنبه 1 دی 1401 ] 9:55 ] [ محمد صادقی ]
[ ]