روش استدلال یا ارتباط متقاعدگرانه
اصطلاح رابطه متقاعدگرانه [10] را میاقتدار دربرگیرنده طرح هر پیامی دانست که به قصد صورت دادن، تقویت یا این که تغییرو تحول جواب های شناختی، عاطفی و رفتاری سایرافراد پیاده سازی گردیده باشد. مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد به بیانی دیگر، دربرگیرنده هرگونه ارتباطی میباشد آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد که به مراد تأثیرگذاری بر دیگری تهیه و تنظیم گردیده باشد. بنابراین اصطلاح متقاعدگرانه را صفت هر ارتباطی میتوا ن شمرد که با مقصود نفوذ و تأثیرگذاری پیاده سازی گردیده باشد (حکیم آرا، ١٣٧٤: ٦).
با ورود مباحث دیدگاه ها و متقاعدسازی به حوزه مطالعات ارتباطی،رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد یه خرده از مالک نظران کوشیده اند تا تعریف و تمجید مستقلی از رابطه متقاعدگرانه به دست دهند. در یک توده بندی، رابطه متقاعدگرانه بهاین سیرتکامل تمجید میگردد: کوششی آگاهانه و فعال به مراد تغییر و تحول طریقه باورها یا این که اخلاق آدمی که از روش ارسال پیامی اعمال میشود که به همین خواسته پیاده سازی گردیده است. با این تمجید می بایست اعلام کرد که آنچه در سیره امام رضا (ع) به چشم می خورد، شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد از این نوع رابطه میباشد، چراکه وی همواره عملکرد در باب بدون نقص و هدفمند با مخاطبان خویش داشتند.
از رجاء بن ضحاک نقل گردیده است: «لا ینزل بلداً إِلّا قصدهُ النّاس یستفتُونه فی مَدانا دینهِم فیُجیبهُم و یحدّثهم الکثیر عن ابیه، عن آبائه، عن علی، عن نبی الله (ص)»؛ حضرت در هیچ سرزمینی وارد نمیشدند مگر اینکه عموم به جنابشان رجوع و برگشت کرده و در مسائل فقهی از وی نظرخواهی میکردند، حضرت هم جواب آنهارا میدادند و بر وی از روش پدران بزرگوارشان روایات فرستاده (ص) را به طور فراوان نقل میکردند (ابن بابویه، ١٣٨٧، ج ٢: ١٩٦).
این نقل از رجاءبن ضحاک که آحاد ارتفاع مسیر را با امام (ع) بوده آرم دهنده رابطه بدون نقص و متقاعدگرایانه امام (ع) با عموم میباشد که شهر به شهر به تعداد این عموم افزوده می شدتا جایی که در نیشابور به حداکثر خویش رسید و حضرت از مجال به کارگیری کرده و حدیث پر اسم و رسم سلسلۀالذهب را نقل کردند.
٥. نحوه بی سروصدا
همانگونه که کلام اعلام کردن، ارائۀ پیام و تأثیر درذهن استفاده کننده میباشد ، صحبت نگفتن یا این که بدون صدا به موقع هم میتوا ند به نوعی ارسال پیام به استفاده کننده باشد و حتی بعضی اثرگذارتر هم خواهد بود. در واقع خموشی، پیامی اعجازگر در باب رابطه و یک کدام از جنبه های اساسی رابطه میباشد، منوط بر اینکه دربردارنده پیامی باشد. در سیره خطبا و آئین سخنوران برای جل دقت خاص مخاطبان در طول ارائه نکات اساسی و ظریف، از این طریق به کار گیری می گردد. امام رضا (ع) نیز از این نحوه در حدیث مشهور «سلسلة الذهب» که برای ثابت امامت و ولایت اهل بیت (ع) بر عموم بود، به کار گیری کردند.
همانگونه که تا قبل از این ذکر شد، امام (ع) در نیشابور در عده گسترده مشتاقان اهل بیت (ع)، بعداز طرح حدیث «لااله الا الله حصنی ، فمن دخل حصنی امن اینجانب عذابی »، بی سروصدا کردند و کجاوه وی به جنبش درآمد؛ ولی وی امر توقف دادند و درحالی که همگی متوجه این خوی حضرت گردیده و چشم به راه کلام دیگر باره وی شدند، فرمودند: «بشروطها و أنا مِن شروطها. » درواقع امام (ع) بعداز این بی صدا معنادار، به عموم نشانه دادند کهاین قسمت از مقاله، مهمتر و قابل تأمل خیس از نصیب پیشین بود و درحالی که اعتنا ویژه همگان را برانگیخته بودند، این مقاله را ذکر کرده و ولایت خویش را شرط آمدن به دژ سفت الهی یعنی توحید دانستند.
٦. طریق اصلاح تفکر ها
«اصلاح » و «طلب اصلاح » از طریقه منابع اسلامی در ذات آیین جایدارد و از عناصر نام و نشان فقهی میباشد. اصلاح از روش تطبیق حالت معاش باارزش های آیین، در هر عصری نتایج میشود. براین اساس گرانقدر ترین مصلحان عالم، پیامبران میباشند که شیوه درست معاش را به آدم میاموزند. امام علی (ع) میفرمایند: «خدا پیامبران خویش را مبعوث فرمود و هرچندگاه، متناسب با مراد های بشر ها، رسولان خویش را پی در پی اعزام کردتا وفاداری به قسم فطرت را از آنها گشوده جوید و نعمت های فراموش گردیده را به خاطر آورند و با ابلاغ احکام الهی، حجت را بر آن ها تک تک کنند» (رک: نهج البلاغه، خطبۀ اولیه ).
برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,
[ بازدید : 15 ]
[ سه شنبه 17 آبان 1401 ] 16:02 ] [ محمد صادقی ]
[ ]