ضرورت رعایت حرمت مساجد
آیین اسلام حتی از ساختن مسجد بر روی قبور انبیاء و صالحان نهی فرموده میباشد و به شدت با آن مخالفت مینماید و مسلمان ها را از این شغل بر حذر میدارد. «عایشهب میگوید: ام حبیبه و امّ سلمه در ارتباط کنیسهای که آن را در حبشه چشم بودند و در آن عکسهایی وجود داشت حرف کردند و جریان را برای نبی h ذکر نمودند، رسول h فرمود: این جماعت هروقت آدم صالحی در میانشان فوت می کرد بر روی قبرش مسجدی مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میساختند و تصویر اورا بر در و دیوار میکشیدند، البته این افراد (که بر قبر اشخاص با تقوا مسجد سازه مینمایند و عکس آنانرا در آنجا به در و دیوار معلق مینمایند) در روز قیامت در پیشگاه آفریدگار بدبختترین اشخاص میباشند.»۱ متفقعلیه
همینطور ابوهریره c ماجرا مینماید که فرستاده h فرمود:
[قَاتَلَ اللهُ الیَهُودَ وَ النَّصَارى، اِتَّخَذُوا قُبُورَ أنبیائِهِم مَسَاجِدَ]۲ متفقعلیه
«پروردگار یهود و نصارا را نابود نماید، زیرا قبر پیامبران خویش را به طور مسجد در آوردند.»
این واکنش و مخالفت بدان خیال و خاطر میباشد که مسلمان ها در مساجد برجایگاه عظمت و بزرگی، تنها خدا متعال را خاطر نمایند و غیر خداوند را در قبال ذات الله تبارک جلوه ندهند و مرتکب کفر نشوند. چون با این فعالیت، در گذر مجال شیطان آدمها را به پرستش و تقدّس فرد با تقوا باطن قبر وسوسه میگرداند و وی را از جادهی هدایت گم راه میگرداند. به همین خیال مسلمانها بایستی از این شغل غربت نمایند و رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مساجد را صرفا برای عبادت و گفتن بندگی برای آفریدگار بسازند، چون مسجد صرفا منزلت معبود میباشد و بس.
حرمت و تقدّس مسجد
مسجد جایگاهی میباشد که در آنجا عبادت معبود متعال شکل میگیرد و به همین استدلال دارنده تقدس و حرمت میباشد و نگهداشتن این حرمت و تقدّس بر هر مسلمان موردنیاز میباشد. رعایت کردن این حرمت و تقدس سبب ساز ارتقاء ایمان در اطراف مسجد و تولید فضای معنوی بیشتری در آن گردد.
[یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ] اعراف/۳۱
«ای فرزندان بشر! در هر مسجد گاه و عبادتگاهی خویش آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد را بیارایید و بخورید و بیاشامید البته اسراف و زیادهروی نکنید که خدا اسرافکاران را دوست ندارد.»
«زینَتَکُم»دراین آیه می تواند دو مضمون داشته باشد، یک معنای ظاهری و یک معنای باطنی؛ معنای ظاهری که بر تشویقکردن مؤمنان برای تر و تمیزکردن ظواهر هنگام عبادت دلالت مینماید، یعنی هرکسی که وارد مسجد می گردد، عملکرد نماید از حیث ظاهری تر و تمیز، پاک، خوشبو و مرتب باشد و از هرگونه پلیدی و زشتی خویش را منزه گرداند، از جملهً آدم مسلمان نباید هنگام رفتن به مسجد، گیاهان بدبو بخورد و منجر اذیتکردن اشخاص دیگر خواهد شد.
جابر c از فرستاده h قصه مینماید که فرمود:
[مَنْ أَکَلَ مِنْ هَذِهِ الشَّجَرَهِ الْـمُنتَنَهِ فَلا تَقْرَبَنَّ مَسْجِدَنا …]۱ بخاری و مسلم
«هرکس از این درخت بدبو (پیاز و سیر) بخورد به مسجد نیاید…»
«به جهت همین آیه و احادیثی که در معنا آن داستان شدهاست، سنت میباشد که فرد نمازگزار در حالا نماز به شایسته ترین صورت و شمایل خود حاضر گردد، چون نماز مناجات با خداوند میباشد، بدین ترتیب به عمل به چنگ آوردن زینت و به کار گیری خوشبویی ادای نماز مستحب میباشد.»۲
حتی فرستاده h به نظافت مساجد التفات میدهد و به آن امر می دهد، زیرا عبادتی تمیز، مستلزم مکانی منزه میباشد. «از ام المؤمنین عایشه صدیقه ب ماجرا میباشد که پیامبر اکرم h امر به ایجاد کرد مسجد در محلهها و نظافت و به کارگیری بوی خوش در آن دادند.»۱
رسول رحمتh مؤمنان را از پرتاب کردنآب دهن در مسجد برحذر میدارد، تا این حرمت و تقدّس در ذهن مسلمان نقش بندد و مدام در حیث آنان مقدس جلوه کند، تا با حضور در اینگونه جای شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مقدسی، عبادتهایی شایسته آن جاری ساختن دهند؛ انس بن صاحب c میگوید، فرستاده h فرمود:
[الْبُزَاقُ فِی المَسْجِدِ خَطِیْئَهٌ وَ کَفَّارَتُهَا دَفْنُهَا]۲ بخاری
«پرت کردن آب دهن در مسجد گناه میباشد و کفارهی آن منزهکردن و دفن کردن آن میباشد.»
[ چهارشنبه 30 آذر 1401 ] 11:01 ] [ محمد صادقی ]
[ ]