بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

تأمّلی بر کارداران برد سپاهیان اسلام


او‌لین حوزه‌‌ای که اعراب در درون خاک کشور ایران فتح کردند، «سوق‌الاهواز» بود. هرمزان، مدافع مرز خوزستان، بعداز آنکه به تحریک یزدگرد، عهدنامة صلح مسلمان ها و چیره (دهقان اهواز) را نقض کرد، با آنها به نزاع پرداخت؛ لیکن باخت خورد و ایرانیان بدون چاره شدند زیر موقعیت معاهدة قبل، مجدد با ابوموسی مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد اشعری فرماندة مسلمان‌ها صلح نمایند. یزدگرد گمان میکرد مسلمان‌ها به دشت‌های منطقة خوزستان قناعت خواهند کرد، البته با جلو رفتن اعراب، با طومار و پیام از سردارانش درخواست کرد تا اورا برای مبارزه پایانی امداد نمایند. سرداران ایران بزرگ، به دعوت شاه جواب مثبت دادند و از هر گوشة جمهوری اسلامی ایران، سپاهی گرد آمد و در حوالی همدان (نهاوند) اردو زد.
نهاوند، محل واپسین نزاع اصلی فی مابین دو سپاه کشور ایران و اسلام و واپسین مقاومت منظم ایرانیان در قبال مسلمان‌ها بود (در سال 19 و به روایتی آخرها سال 20ه‍ .ق). ایرانیان، با وجود آنکه نیروی فراوانی برای رویارویی گرد آورده بودند، ناکامی هولناکی از سپاه اسلام متحمل شدند. مسلمانها، موفقیت خویش بر ایرانیان را در‌این مبارزه «فتح‌الفتوح» خواندند؛ چون بعد از این موفقیت، شاکلة امپراتوری ساسانی و توان مرکزی جمهوری اسلامی ایران تماما تباه گشت؛ بقایای قدرت سیاسی و نظامی ایرانیان در هم شکسته شد و دیگر سپاه و نیروی منسجمی برای مقاومت یک پارچه در قبال مسلمانها باقی نماند.
به گفتة مورخان، مقاومت پر رنگ و قابل ملاحظة دیگری در آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مسیر فتوحات مسلمین پدید نیامد؛ عموم شهرها یا این که در مقابل فاتحان مقاومت نمی‌کردند و یا این که با اندکی مقاومت، تسلیم گردیده و دربین اسلام آوردن و پرداخت جزیه مختار بودند. در فیض، دیگر پیکار منظمی فی مابین ارتش ساسانی و سپاه مسلمانها فیس نداد.
با فتح نهاوند و همدان به وسیله مسلمان ها (21 ه‍ .ق)، اوضاع مطلوب برای تسخیر تک تک کشور‌ایران آماده شد و نقاط متفاوت یکی از بعداز دیگری به تصرف سپاه اسلام درآمد؛ به سیرتکامل‌ای که تا سال 31 هجری، مسلمانها تا سواحل آمودریا (شرقی‌ترین مرز جمهوری اسلامی ایران) پیش رفتند. جلو رفتن لشکریان اسلام در بخش ها مرکزی، سرعت چشمگیری داشت و در کمتر از یک ده سال، مجموع کشور جمهوری اسلامی ایران ـ به جز طبرستان، دیلمان رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و بعضا نواحی مرزی ـ پایین سیطره سیاسی مسلمان ها درآمد. در برخی شهرها مانند عجم و آذربایجان، که از دیرباز مرکز ها فقاهتی ساسانیان بودند، مقاومتی در قبال مسلمان‌ها صورت گرفت؛ البته گشایش اکثری از شهرها به واسطة عقد تفاهم نامه صلح بوده میباشد.
بعداز این مرحله، دفعه عقب راندن بقایای نظام ساسانی، و واپسین پاد شاه آن از نهاوند تا مرو و سلطه بر اقتدار نسبتاًً دست‌نخوردة ساسانی بوسیله مسلمان ها شد. مسلمان ها در فتح نواحی شرق کشور ایران نیز با مقاومت دور از شوخی نیروهای محلی، به ویژه دهقانان مواجه نگشتند، بلکه از همیاری و امداد‌های آن‌ها نیز فایده‌مند شدند. یزدگرد سوم که بعداز سقوط تیسفون به یار نزدیکانش آواره و گریزان گشته بود، تا آخرین روزهای عمرش درصدد بازپس‌گیری تاج و تخت بود. او در بازه زمانی دهه راز‌گردانی، هر از چندین گاهی سپاهی در مقابل مسلمان‌ها مجهّز می‌ایجاد کرد، البته هیچ یک از این کارایی‌ها به فیض نرسید.
با عقب‌نشینی یزدگرد سوم به بخش ها شرقی، مسلمان‌ها با تعقیب او، وارد گرانقدر‌ترین و مهم ترین ایالت شرقی کشور‌ایران، یعنی خراسان شدند و شهرهای آن را یک کدام از بعداز دیگری فتح کردند. یزدگرد که درین فرصت از شهری به شهر دیگر گریزان بود و از شاهنشاهی عنوانی بیش نداشت، سرنوشت در سال 31 هجری (651 م) به انگیزه توطئه حکم دهنده شهر مرو، در یکی‌از دهکده‌های شهر به سیرتکامل‌ای خفّت‌توشه به وسیله آسیابانی به قتل رسید و با مرگ او، موجودیت سیاسی ساسانیان خاتمه یافت.
تأمّلی بر کارداران برد سپاهیان اسلام
جمهوری اسلامی ایران، قرن‌های متمادی از امپراتوری‌های کارکشته جهان به شمار می‌آمد شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و ناکامی و انقراض آن امری بی آلایش عدم وجود. بی‌گمان، این روی داد مورد‌ها و بسترهایی داشت که منجر غلبة لشکر مسلمان ها بر ایرانیان گشت؛ وگرنه چه‌طور ممکن بود ارتش یاددادن‌دیدة کشور ایران، که به حیث نظامی (نفرات و ادوات) برتری بی نقص بر سپاه اسلام داشت، مغلوب مسلمان‌ها بی‌ساز و برگ و سوای ذخیره و آموختن شود.
از پر رنگ‌ترین علل ناتوانی ساسانیان در قبال مسلمانها، چالش حاکمیت کشور ایران در مورد‌های متفاوت بود که در پی به گستردن ذکر می‌شود؛ وضع متشنّج و جامعة چالش‌زدة ساسانی شغل را برای مسلمان‌ها سهل وآسان ساخته بود. عدم وجود حکومت مرکزی، از هم‌پاشیدگی سپاه کشور ایران به ویژه بعد از باخت نهاوند، عمل‌شکنی بعضی امر‌روایان و تجزیه‌طلبی دهقانان، به برتری مسلمان ها امداد فراوانی کرد. تودة عموم نیز که از ظلم و ستم ساسانیان به ستوه آمده بودند و از ظلم طبقاتی جامعة ساسانی سختی می‌کشیدند، هنگامی با حمله مسلمانها روبه‌رو شدند، چندان مقاومتی از خویش آرم ندادند؛

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 24 ]

[ سه شنبه 22 آذر 1401 ] 21:14 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]