نشانه شناسی معماری حافظیه
طراح آرامگاه حافظ سازه را به دو نصیب مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد شمالی و جنوبی تقسیم نموده است.
نصیب جنوبی حافظیه نشانه دنیای دنیوی و ظواهر فریبندهی آن میباشد. هنگامی به آرامگاه مجاورت میشویم، آدم از سد وسوسههای نفسانی رها میشود.
بالا رفتن از تراس به معنای معراج عرفانی و سیر و ملوک در دنیای ملکوت میباشد. جلو که می رویم معدودمعدود آرامگاه که علامت خورشید میباشد آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نمایان میگردد.
از حیاط زیر میاییم و این کم شدن نشان تعظیم در قبال این خورشید براق میباشد.
حیاط دربرگیرنده دو ستون پله می شود که هر ستون دارنده 9 پله میباشد. عدد 9 در ادبیات فارسی عدد اسمانها بوده و مقدس میباشد.
نصیب شمالی حافظیه آرم ملکوت میباشد. زیرا آرامگاه دراین بخش جایدارد و وصال به آرامگاه آرمی دستیابی به حقایق و سر و رمزهای جهان میباشد.
بنای آرامگاه حافظ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﺸﺖ ﺳﺘﻮن ﺳﻨﮕﯽ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﺑﺎ ﺳﺮ ﺳﺘﻮن ﻫﺎی ﻣﻘﺮﻧﺲ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪ. که نمادی قرن 8 هجری قمری میباشد، قرنی که حافظ دراین رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد جهان معاش نموده است. در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و گروهای به وجود آوردهاند قشنگ و دیدهنواز.
ﺑﺮ ﻓﺮاز اﯾـﻦ ﺳـﺘﻮن ﻫـﺎ یک گنبد ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﺴﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺳﻘﻒ ﻣﻘﺒﺮه ﭼﻮن ﮐﻼه دروﯾﺸﺎن اﺳﺖ و از اﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﻣﺴﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷـﺪه ﮐـﻪ ﻣـﺲ ﺑـﻪ ﻣـﺮور اﯾـﺎم اﮐﺴﯿﺪه ﺷﺪه و رﻧﮓ زﯾﺒﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.
گنبد از داخل بارنگهای گوناگون عرفانی مرتب گردیدهاست؛ آبیرنگ فیروزهای (پردیس)، سرخ ارغوانی (شراب ازلی)، سیاه و سپید (شب و روز) و قهوه ای سوخته (خاک) میباشد و به هنر خاتم کاری شیراز نیز اشارهای دارااست.
کاشی کاری داخلی نازکی شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بینظیری دارااست و نورپردازی شبانه روی آن جلوه مینماید.
[ سه شنبه 14 فروردين 1403 ] 11:15 ] [ محمد صادقی ]
[ ]