بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

آرامگاه کوروش کبیر

بقعه کوروش از نگاه مدل معماری به ویژه  مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد پلان، قابل مقایسه با «زیگورات چغازنبیل» است. اما پوشش شیروانی آن پوشش خرپشته ای صورت محل عبادت اوراتوها را در «موساسیر» به خاطر می‌آورد. روی همین اصل در پوشاندن سقف بقاع کوروش ، معماران هخامنشی از معماری اورارتوها، خصوصا از محل عبادت موساسیر اثر پذیر فته اند.

پارچه سنگهای تراشیده گردیده چهار گوش که در اطاق این حرم بکار برده گردیده‌است، در طرز تماما معلوم بعد از ظهر هخامنشی ، با طرح هایی دم چلچله ای سربی یا این که آهنی به هم متصل گردیده که از نگاه مدل معماری قابل توجه است. در جریان حمله آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد  اسکندر مقدونی به جمهوری اسلامی ایران بیان کننده با به چنگ آوردن بهایی پیوسته از آرامگاه کوروش، بنیانگزار امپراتوری هخامنشی پاسداری می کردند، اما آشوبگران یونانی به آن دست برده و شی ها باطن آن را به حراج برده اند.

همچون صورت بنای آرامگاه کوروش در هیچ نقطه دیگر کشور‌ایران سراغ نمی رود البته در بناهای مرتبط با عموم اورارتو یعنی ساکنان شمال غربی کشور‌ایران که اقوام پارس در بدو ورود به پهنه کشور‌ایران و سکونت در نزدیکی دریاچه ارومیه، با آنان اهالی بوده اند، چشم گردیده است و نفوذ هنری آن خویشان را که یادبود روزگار هم مرزی و همسایگی پارسیان با عموم اورارتو بود، در بنای این آرامگاه که از بناهای اولیه عصر هخامنشی است، بی اثر ندانسته اند.

یک بنای سنگی هم که خرد خیس از ربع این بناست در (دست بسپر (بزپر)) ده کیلومتری جنوب ده سرمشهد (جنوب شرقی کازرون) به اسم (گوردختر) در سال 1339 به وسیله آقای پروفسور (واندنبرگ) باستان شناس بلژیکی پیدا شد که آن را آرامگاه اجداد کوروش احتمال داده اند.

آرامگاه کوروش اولیه توشه سال ۱۳۵۰ و به مراد مهیا‌سازی سازه جهت برگزاری پای کوبی‌های ۱۵۰۰ ساله، بازسازی شد. وهله دوم در مسافت سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ بازسازی‌هایی روی این سازه شکل گرفت به جهت وقتگیر شدن آن، اعتراضاتی را به یار داشت. در حین رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد این بازسازی استخوان‌هایی در لا‌بلای سنگ‌ها پیدا شد، ولی هیچ‌وقت مشخص و معلوم نشد وابسته به کیست.

از باطن حرم کوروش هیچگونه نوشته ای بر مکان نمانده میباشد البته به گونه ای که برخی از مورخین یونانی نوشته اند. دو لوح مندرج به خط میخی به‌این تفصیل در درون قبر بوده میباشد:

ای بشر هر کی باشی از هر جا که بیایی چون میدانم خواهی آمد، اینجانب کوروشم که بر پارسیان دولت کلان را سازه کرده ام پس به‌این مشتی خاک که بدن من‌را می پوشاند رشک مبر.
ای آدم اینجانب هستم کوروش  شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد پسر کمبوجیه، موسس سلطنت کشور‌ایران و فرمانروا مجموع مشرق زمین، بدین حرم اینجانب رشک مبر

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 5 ]

[ شنبه 26 اسفند 1402 ] 13:33 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]