تاریخچه شکل گیری محراب مسجد
در طی قرنها، به رنج دستخوش مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تغییراتی گردیده اند. در قرن هفتم تا میانه قرن هشتم هجری قمری که مصادف با عصر ایلخانان بود، از اعتبار و اعتبار خاصی منتفع بود و دربردارنده زیباترین و پر ارزش ترین لوح ها و کتیبه ها بود.
در مساجد ایلخانان، مهمترین قسمت از دور و اطراف به حساب آورده می شود و بستر اساسی برای به اکران گذاشتن نبوغ هنرمندان بوده میباشد. طرح محراب با هنر گچبری عصر ایلخانی، هم از لحاظ فراوانی الگوها و هم از دید صورت و آرایه های دقیق، باارزش ترین ها محسوب میشوند و جلوه های بصری بی نظیری را ساخت و ساز کرده اند که بها و عنایت آنان به جهت کتیبه های آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد آن ها است
منشا و مضمون محراب چیست
اینکه محراب چیست، همچنان از موضوعات آیتم گفت و گو میباشد. اولگ گرابار بر آن میباشد، کهاین عنصر را نمی قدرت با نمادگرایی توجیه کرد. بایستی به جواب وی اعتنا کنیم که میگوید:
« محراب نخست احتمالا به نماد بزرگداشت یا این که احترام به مکان ایستادن رسول در منزل مدینه اش به هنگام امامت نمازگزاران بوده رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میباشد.»
یه خرده تعجب آور به حیث میرسد درصورتی که یک اینگونه نقش نمادینی داشته باشد. چون یک کدام از خصوصیت های هنر نخستین اسلامی، خودداری هم نوا آن از بکار به چنگ آوردن نمادها میباشد. از این نظر هنر اول معماری اسلامی مغایرت چشمگیری با هنر مسیحی سده های وسط داراست.
به ذکر با جزییات بیشتر، دوری از نمادپردازی مذهبی قادر است بازتابی از نفي آگاهانه ترسیم ها و دین های مسیحی تلقی خواهد شد. تورفتگی کمانی عمیق در دیوار می توانست منزلت نوعی بت نمایشگاهی یونانی _ رومی، یا این که منزلت فردی امپراطور در کاخی کهن باشد. اندازه محراب مسجد کوچکتر از نوع کلیسای مسیحیت بود. در واقع مذبح کلیسای مسیحی، صورت خرد شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد گردیده محراب مسجد میباشد
[ پنجشنبه 14 دی 1402 ] 11:31 ] [ محمد صادقی ]
[ ]