بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

اصول تربیت شرعی فرزندان

تربیت از ریشه «ربو» به معنای زیادت گرفته گردیده‌است (ابن مراد، 126، 1416)؛ در گفت و گو تربیت آدم، معنی واژة تربیت، بر رشد استعدادهای بشر، یعنی مهیا ساختن زمینة پرورش استعدادهای آدمی دلالت می‌نماید (ابوطالبی، 17، 1388) و با دقت به فطری بودن آئین، تربیت شرعی در اسلام به معنای تهیه نمودن مسئله‌های شکوفایی فطرت توحیدی آدم و تجلی آن در انجام عبادی او میباشد (به عبارتی، 23)؛ تربیت نوباوه در اسلام مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد وظیفه‌ای میباشد که پروردگار آن را به پدر و مادر واگذار نموده است. این مسئولیت فقط در تأمین طعام و پوشاک خلاصه نمیشود؛ بلکه مشتمل بر تربیت و فراگیری خلق و خوی و مسئولیت‌پذیری به فرزندان نیز میباشد.

اصول تربیت شرعی فرزندان
محبت
رفتار فرستاده(ص)، فاطمه زهرا(س) و ائمه اطهار(ع)، کردار قرآنی و مظهر ملایمت، عفووبخشش و الگوی شفقت و ناز و نوازش بود و دامنۀ محبت وی، گران قدر و خرد را فرا می‌گرفت. کودک ها در نزد وی رده خاصی داشتند و آن در شرایط‌های گوناگون مثلا در منزل، کوچه، مسجد، بازار، میدان نزاع و... با خردسالان بخشندگی می‌کردند و دور و بری ها را نیز بدین دستور تشویق می‌فرمودند. از فرستاده اکرم(ص) روایتی در ذکر مداقه محبت به فرزندان با این عبارت نقل گردیده است: از ما وجود ندارد هر کس تبارک ما‌را احترام نکند و به خرد ما رحم نورزد (داودی، 37، 1386).

همینطور امام راست گو(ع) به فرزند خود بسیار محبت می کرد. از امام(ع) سؤال شد که چقدر او‌را دوست میدارید؟ فرمودند: به‌اندازه‌ای که دوست ندارم فرزند دیگری داشته باشم تا محبتم میان آن ها تقسیم کنم (ابن خواسته، 85، 1314)؛ امام کاظم(ع) نیز به فرزندان خویش محبت شدید داشت. مفضل میگوید: وارد شدم در حالی که فرزندش علی را بر دامان خویش گذاشته بود، اورا می‌بوسید و اورا بر کتف خود می‌گذاشت آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و در بغل می‌فشرد و می‌فرمود: پدرت به فدایت! چه بوی خوشی و طبع عصمت داری و فضائلت پررنگ میباشد (به عبارتی، 98)؛ از مجموعۀ سیره‌های تربیتی حافظه گردیده به‌وضوح، اصل محبت و مهر ورزدن به فرزندان استنباط میگردد. یک کدام از مصادیق دیگر توجهو محبت به فرزندان در سیره عملی معصومان(ع)، بازی و طنز با خردسالان میباشد. از دیرباز سرازیر‌شناسان نوباوه، به مداقه بازی و پیامدهای مثبت آن اعتنا کرده و بدان پرداخته‌اند. روایتی از فرستاده اکرم(ص) در تأیید بازی و تأثیر آن بر زمانه والا‌سالی اینگونه نقل گردیده‌است: تندی و تمایل بسیار به بازی در کودکی نشانۀ وقار و پختگی رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و متعددی عقل طفل در بزرگی میباشد (دلشاد، 96، 1375)؛ شاید بتوان این حرف فرستاده آفریدگار(ص) را از بینش سرازیر‌شناسی، به‌سیرتکامل‌ای با این عقیده مطابقت و همخوانی دانست که بازی و شیطنت در روزگار کودکی موجب تخلیۀ انرژی‌های زائد جسمی و روحی می شود و در وصال بچه به وقار و حلم در بلندمرتبه‌سالی تأثیرگذار میباشد (حسینی زاده،54،1382).

تکریم
اکرام به معنای آن میباشد که کسی را تبارک و شریف‌شماری و گرامی‌اش بداری و به وی نفعی خالص برسانی؛ درباره تکریم فرزند نیز پیشنهاد‌هایی در احادیث دیده می شود. اکرام آدمی از نظر نبی(ص) و اهل‌بیت(ع) از روزگار کودکی شروع میگردد و شعاع آن از تبارک‌ترین و پهناور‌ترین مصادیق تا خرد‌ترین مصادیق موردها را مشمول می‌گردد. اوامر و تعالیم نبی آفریدگار(ص) و اهل‌بیت(ع) بر پایه ی اسم نیک نهادن بر نوزاد، عقیقه و دیگر آداب به دنیا آمدن، درود کردن به بچه و ...، برای مثال موردها تکریم خردسالان میباشد. یکی‌از شیوه های وصال به کرامت آن میباشد که آدم، کرامت را در دور و بری ها خویش ببیند و لمس نماید. برای اینکه آدم مهربان خواهد شد و شریف النفس توشه آید، بایستی کرامت ببیند و گزینه تکریم و احترام قرار گیرد. و این فرمان از روزگار کودکی شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مداقه دارااست (سیف، 98، 1382)؛ نبی خداوند(ص) در سخنانی فرموده میباشد: «به عبارتی‌سیرتکامل که فرزند نباید نسبت به پدر و مادر خویش بی‌احترامی نماید، پدر و مادر نیز نباید نسبت به وی بی‌احترامی نمایند. همینطور امام راستگو(ص) میفرماید: فرزندان خویش را تکریم نمائید و گرامی دارید و آنها‌را پسندیده تربیت فرمایید تا اینکه معبود شمارا ببخشد (طبرسی، 78، 1392)؛ بدون شک، گرامی داشتن و اکرام طفل در ساخت دل‌بستگی دربین وی و دور‌وبری ها تأثیرگذار میباشد و مسئله تایید آموزه‌های اخلاقی و تربیت شرعی را آماده می‌سازد. با دقت به طریقه‌های جاری‌شناسی درباره التفات محبت و تکریم خردسالان، پر‌نور می شود که نبی(ص) و اهل‌بیت(ع) در منزلت آموزگار رفیعتر آدم‌ها که در سایه اتصال با منبع وحی، از فطرت و سرشت بشر‌ها با خبر میباشد، چرا تا این حد بر محبت و اعتنا به بچه تأکید ورزیده میباشد. فرستاده(ص) و اهل‌بیت(ع) به آحاد خردسال ها به عام و فرزندان خویش به‌طور خاص محبت و دقت می‌کردند و به تکریم و احترام آن‌ها می‌پرداخت تا به پرورش خل وچل و عاطفی بی نقص برسند و زمینۀ یاددادن و تربیت شرعی آنها نیز مهیا آید. در صورتی‌که تربیت فقهی خردسال ها یاروهمدم با محبت و تولید دلبستگی با نوباوه باشد او‌را نسبت به پیشنهاد‌های شرعی پدر و مادر تسلیم‌پذیرتر می‌نماید و الگوپذیری از آنان‌را نیز بیشتر می‌کند؛ علاوه‌بر آن کودکی که از دید کم عقل و عاطفی سلامت و رویش یافته باشد، نسبت به اوامر فقهی که بر پایه ی با فطرت آدمی میباشد، انعطاف‌پذیرتر می گردد.

برچسب ها: مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد , رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ,

[ بازدید : 22 ]

[ پنجشنبه 10 آذر 1401 ] 12:50 ] [ محمد صادقی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]